Reżyser
JOEL SCHUMACHER jest w tej chwili jednym z najbardziej popularnych reżyserów w Ameryce. Jego ostatnie trzy filmy - udane adaptacje powieści Johna Grishama
Klient i
Czas zabijania, a także niedawne przygody Czarnego Rycerza Gotham City
Batman Forever - zarobiły 100 milionów dolarów w samych tylko Stanach.
Batman Forever okrzyknięto w Ameryce filmem roku 1995. Z filmów Schumachera przebija niezwykła dbałość o przekazanie specyficznej atmosfery i najdrobniejszych niuansów psychologicznych. W filmie
Ognie Świętego Elma (Schumacher był autorem scenariusza) wystąpiła cała plejada młodych, utalentowanych aktorów: Emilio Esterez, Rob Love, Ally Sheedy, Andrew McCarthy i Demi Moore. W filmie
Lost Boys, z udziałem Jasona Patricka i Kiefera Sutherlanda, Schumacher w niezwykły sposób połączył elementy komedii i horroru.
Cousins z kolei to subtelna, romantyczna komedia z Tedem Dansonem, Isabellą Rossellini i Sean Young w rolach głównych. Następny film
Linia życia The Flatliners, z udziałem takich gwiazd jak: Kiefer Sutherland, Julia Roberts, Kevin Bacon i Olivier Platt był stylową, surrealistyczną opowieścią z pogranicza nauki i spirytualizmu.
Julia Roberts zagrała też w kolejnym filmie Schumachera
Za wcześnie umierać. Potem Schumacher nakręcił
Upadek, z Michaelem Douglasem w roli głównej - wstrząsający thriller, który rozgrywa się w dusznej scenerii wielkiego miasta. Jego dwa filmy oparte na powieściach Grishama zostały uznane za najlepsze adaptacje dzieł tego autora. W
Kliencie zagrały takie gwiazdy jak Susan Sarandon i Tommy Lee Jones. A w wielkim przeboju 1996 roku, filmie
Czas zabijania, mogliśmy oglądać Sandrę Bullock, Samuela Jacksona, Kevina Spacey, Kiefera Sutherlanda, Brendę Fricker i Donalda Sutherlanda.
Schumacher urodził się i wychował w Nowym Jorku, gdzie studiował projektowanie w Parsons School of Design. Karierę w show businessie rozpoczął jako reżyser artystyczny reklamówek telewizyjnych. Następnie pracował jako projektant kostiumów do takich filmów jak:
Śpioch i
Wnętrza Woody Allena oraz The Last of Sheila Herberta Rossa i Blume in Love Paula Mazursky'ego. Jeszcze później zaczął pracować jako scenarzysta. Jest autorem scenariuszy do musicalu
Sparkle i komedii
Car Wash.
Reżyserskim debiutem Schumachera był telewizyjny film
The Virginia Hill Story. Po nim nastąpił wielokrotnie nagradzany
Amateur Night at the Dixie Night and Grill. Na dużym ekranie Schumacher zadebiutował filmem
Mama się zmniejsza z Lily Tomlin. Następnie nakręcił
DC Cab, do którego sam napisał scenariusz.
Producent
PETER MACGERGOR-SCOTT także pracował nad
Batman Forever. W 1993 roku był współproducentem realizowanego dla Warner Bros. i nominowanego do Oskara
Ściganego z Harrisonem Fordem i Tommy Lee Jonesem, który za swą rolę otrzymał Oskara.
MacGregor-Scott przeniósł się do Stanów z ojczystej Anglii w 1970 roku. Jeszcze w tym samym roku wyprodukował swój pierwszy film
Ride The Tiger. Na samym początku swej kariery MacGregor - Scott wyprodukował dwa filmy - przeboje z parą komików
Cheech & Chong oraz obraz
Born in East L.A.. Potem był producentem filmów akcji ze Stevenem Seagalem
Wybraniec śmierci,
Out For Justice i popularnego
Liberatora. MacGregor ma też na swoim koncie produkcję nakręconego dla Warner Bros. filmu
Black Beauty w reżyserii Caroline Thompson, który zdobył sobie wysokie noty wśród krytyki.
Dla scenarzysty
AKIVY GOLDSMANA to już czwarty film, który kręci z Schumacherem. W ich wspólnym dorobku znajdują się prawdzie kinowe przeboje:
Klient,
Batman Forever i
Czas zabijania.
Goldsman stał się rozchwytywanym autorem po tym jak napisał scenariusz do filmu Bruce'a Beresforda
Silent Fall. Goldsman urodził się na nowojorskim Brooklynie. Ukończył Wesleyen University, a dyplom z pisania twórczego zrobił na New York University.
W swych planach Goldsman ma scenariusz do telewizyjnego filmu science - fiction
Lost In Space (w reżyserii Stephena Hopkinsa), którego realizacja przewidziana jest na rok 1997.
Producenci zarządzający
BENJAMIN MELNIKER i
MICHAEL E. USLAN mają w swym dorobku
Batmana,
Batman Returns i
Batman Forever, a także animowany film
Batman: Mask of the Phantasm. Melniker i Uslan (wraz z DIC Entertainment) byli producentami rysunkowego show
Where On Earth Is Carmen Sandiego? Film ten był nominowany do nagrody Emmy za najlepszy serial animowany. Obecnie Melniker i Uslan przygotowują się do realizacji filmu fabularnego opartego na
Carmen Sandiego i serialu
Terry and the Pirates.
Melniker, zanim stał się partnerem Uslana, pracował przez 30 lat dla MGM. Przeszedł tam wiele szczebli i stanowisk, by w końcu stać się wice-prezydentem firmy i członkiem zarządu. Wyprodukował wtedy filmy
Mitchell i
Shoot.
Michael Uslan jest znawcą komiksów. W 1971 roku prowadził pierwszy akademicki kurs o komiksach na Indiana University. Jest też autorem 12 książek o komiksach i pop - kulturze oraz autorem scenariuszy do serii komiksów DC
Batman&The Shadow i
Terry and the Pirates.
Koproducent filmu
WILLIAM M. ELVIN był producentem stowarzyszonym i asystentem reżysera przy realizacji
Czasu zabijania. Tę drugą funkcję pełnił też podczas produkcji
Batman Forever. Elvin był też producentem (associate producer) filmów
My Life i
Sneakers. Jako pierwszy asystent reżysera Elvin nakręcił m.in.:
Ace Ventura: Zew natury,
The Santa Clause,
City Slickers II.
Autor zdjęć
STEPHEN GOLDBLATT jest laureatem nominacji do Oskara za swe wspaniałe dzieło - zdjęcia do
Batman Forever. Goldblatt rozpoczynał swą karierę jako choreograf i dokumentarzysta (nakręcił mnóstwo filmów dokumentalnych w Anglii).
W swoim dorobku Goldblatt ma nominację do Oskara za zdjęcia do
Księcia Przypływów. Jest on także autorem zdjęć do takich filmów jak:
Striptease,
Raport Pelikana, do dwóch części
Zabójczej broni i
The Cotton Club.
Scenograf
BARBARA LING także była w ekipie kręcącej
Batman Forever. Zaczynała w teatrze, gdzie opracowywała scenografię i oświetlenie do ponad 200 przedstawień. W jej dorobku teatralnym znajdują się m.in.:
Romeo & Juliet,
A Winters Tale,
James Joyce's Women i
Two By Brecht. Przygodę w filmie zaczęła od współpracy z Diane Keaton m.in. przy jej reżyserskim debiucie
Heaven.
Na swym koncie Ling ma scenografię do takich filmów jak:
True Stories,
The Doors,
V.I. Warshawski,
Smażone Zielone Pomidory i
With Honors. Pracowała też z Joelem Schumacherem przy filmie
Upadek.
Ling zajmowała się też projektowaniem scenografii do wielu tras koncertowych muzyków rockowych (m.in. do światowej trasy Roberta Byrne'a). W 1990 roku opracowała też sale wystawowe do ekspozycji stałych w Children's Museum w Los Angeles.
Montażysta
DENIS VIRKLER powraca do pracy z Schumacherem po tym, jak wziął udział w realizacji
Batman Forever. Virkler był dwukrotnie nominowany do Oskara w 1990 za
Polowanie na Czerwony Październik i w 1993 za
Ściganego.
Swój pierwszy film zmontował w 1976 roku. Był to horror
Burnt Offerings. Od tamtego czasu pracował przy
Continental Divide,
Park Gorky'ego,
The River,
Rat,
Liberator i ostatnio
The Devil's Own z Harrisonem Fordem i Bradem Pittem.
Kompozytor
ELLIOT GOLDENTHAL już po raz trzeci podejmuje współpracę z Joelem Schumacherem. Ich poprzednie wspólne filmy to
Batman Forever i
Czas zabijania, za który Goldenthal był nominowany do nagrody Grammy.
Goldenthal zajmuje się nie tylko twórczością filmową, komponuje również utwory na orkiestrę, do teatru i opery. Jego ścieżka dźwiękowa do
Wywiadu z wampirem przyniosła mu nagrodę Złotego Globu i nominację do Oskara. Chicago Film Critics nagrodzili jego oryginalne kompozycje do
Gorączki Michaela Manna. W dorobku Goldenthala znajdują się kompozycje m.in. do:
Michaela Collinsa Neila Jordana i
Drugstore Cowboy Gus Van Santa. W 1988 roku zlecono mu skomponowanie utworu dla uczczenia 70 rocznicy urodzin Leonarda Bernsteina. Utwór, o którym mowa,
Shadow Play Scherzo został wykonany przez Brooklyn Philharmonic Orchestra w nowojorskim ratuszu. Tej jesieni będzie miał swą premierę koncert na trąbkę, który Goldenthal skomponował dla Wyntona Marsalisa. Podjął się też napisania baletu do
Otella, którego premiera jest przewidziana na 1997 rok.
Goldenthal ukończył wydział kompozytorski Manhattan School of Music pod kierownictwem Aarona Coopelanda i Johna Corigliano. Jest laureatem licznych nagród.
Nadzorujący efekty specjalne
JOHN DYKSTRA również brał udział w realizacji
Batman Forever. Dykstra zaczynał od pracy przy efektach specjalnych jako asystent. Jego pierwszym filmem był nakręcony w 1971 roku obraz science-fiction
Silent Running.
W 1977 roku Dykstra nadzorował efekty specjalne w
Gwiezdnych wojnach Lucasa, za co dostał 2 Oskary. Otrzymał też specjalną nagrodę naukowo-techniczną za wynalezienie i opracowanie Dykstrafleksu - systemu kontroli kamer. Dykstra kierował też firmą Lucasa Industrial Light and Magic. Później założył własną firmę Apogee, pod szyldem której wyprodukował kilka filmów. W swoim dorobku Dykstra ma m.in.:
Firefox,
Invaders From Mars i
Moja Macocha Jest Kosmitką .
BOB RINGWOOD projektował kostiumy do wszystkich filmów o Batmanie. Swe pierwsze kostiumy stworzył do filmu
The Corn Is Green George'a Cukora z Katharine Hepburn w roli głównej. John Boorman zlecił mu wykonanie kostiumów do średniowiecznego filmu fantasy
Excalibur, a David Lynch - do fantastyczno-naukowej
Dune. Ringwood stworzył prawie 10.000 kostiumów do filmu Stevena Spielberga
Imperium Słońca. Jego wysiłek przy tym filmie został uhonorowany nominacją do Oskara.
W dorobku Ringwooda znajdują się też kostiumy do takich filmów jak:
Kontrakt rysownika,
Obcy 3 - Decydujące starcie,
Demolka,
Cień oraz do
William Shakespeare's Romeo and Juliet z Leonardo Di Caprio i Claire Danes.
Australijska projektantka kostiumów
INGRID FERRIN już po raz piąty podejmuje współpracę z Joelem Schumacherem. Ich poprzednie wspólne filmy to telewizyjny
2000 Malibu Road i kinowe:
Klient,
Batman Forever i
Czas zabijania.
Ferrin zaczynała jako garderobiana i projektantka w Balecie Australijskim. Jako projektantka filmowa zadebiutowała obrazem
Cool As Ice, po którym przyszły
Love At Large,
Golden Gate,
Klient,
Born To Be Wild,
Batman Forever (współpracowała z Ringwoodem) i
Czas zabijania.
Drugi reżyser,
PETER MACDONALD, ma w swym dorobku pierwszego
Batmana Tima Burtona, w którym także był reżyserem pomocniczym oraz kamerzystą. Ten brytyjski filmowiec reżyserował
Rambo 3,
Mo' Money i
Nie Kończącą się opowieść 3. Dla telewizji MacDonald nakręcił
Kroniki młodego Indiany Jonesa i
The Phantom Train of Doom oraz
Opowieści z krypty.
MacDonald przeszedł przez wiele szczebli filmowej kariery. Był m.in. operatorem w filmach
Ragtime,
Morderstwo w Orient Expresie,
Powrót Różowej Pantery,
O Jeden Most za Daleko,
Park Gorky'ego,
Superman,
Yenti i
Kabaret. Jako drugi reżyser i kamerzysta ma na swoim koncie takie filmy jak:
Rambo: Pierwsza Krew i
Tango & Cash. Był również drugim reżyserem filmu
Imperium kontratakuje.
Koordynator kaskaderów
RONNIE RONDELL ma w swoim dorobku m.in.:
Stację arktyczną Zebra i
Star Trek: First Contact. Rondell był też koordynatorem kaskaderów w
Planecie małp,
Aniołkach Charliego (był tam też reżyserem pomocniczym) i
Dynastii.
Koordynator kaskaderów
PAT E. JOHNSON jest światowej klasy karateką. Zaczynał jako kaskader u samego Bruce'a Lee w
Wejściu smoka. Był autorem choreografii w
Force Five,
Ostatnim ninja,
The Punisher i wielu innych. Nadzorował grę kaskaderów m.in. w filmie
Mortal Kombat i filmach z serii
Karate Kid. Johnson wyreżyserował też
Mortal Kombat Live Action Stage Show.
Twórca Batmana
BOB KANE wymyślił go jeszcze w swej młodości. Urodził się w Bronxie, w Nowym Jorku i zaczynał jako rysownik komiksów. Batmana wymyślił razem z kolegą Billem Fingerem w 1939 roku. Kane nie rysuje komiksów od 1966 roku. Poświęcił się za to animacji, malarstwu i innym zajęciom (łącznie z napisaniem biografii
Batman & Me). Ciągle pozostaje bardzo oddany swemu najbardziej znanemu dziełu i jego fanom.
Na podstawie materiałów dystrybutora z sierpnia 1997 roku