‘‘Skoro ja cierpię, niech cierpi ze mną cała ludzkość! Okryję miasto wieczną zimą! Najpierw Gotham! Potem cały świat!’’ MR. FREEZE - Batman & Robin
Joel Schumacher ponownie poprosił scenografa Barbarę Ling, aby stworzyła wizję Gotham City. Przewyższa ona swoim rozmachem nawet to, co widzieliśmy w Batman Forever. Na rok przed rozpoczęciem zdjęć Ling rozpoczęła kompletowanie ekipy, w skład której weszli ilustratorzy, konstruktorzy modeli, projektanci planów, rzeźbiarze i rysownicy. Wszyscy oni z zapałem podjęli się realizacji pomysłów Barbary Ling.
"Scenografia w filmie Batman & Robin jest jeszcze bardziej monumentalna niż w Batman Forever" - mówi Ling. "Cały czas wiele w niej z ducha rosyjskiego konstruktywizmu, są także jednak elementy art nouveau. Nowe Gotham City jest jeszcze większe niż to, które oglądaliśmy w Batman Forever. Aby zachować proporcje powiększyliśmy także wnętrza. Tym razem widzimy, jak to miasto naprawdę wygląda. Widz będzie miał okazję przyjrzeć się szczegółom. Będzie mógł także podziwiać zapierające dech w piersiach gonitwy po dachach wieżowców".
Ling, dyrektor artystyczny Richard Holland, odpowiedzialni za konstrukcje Greg Callas i Rich Hoffenberg ze swymi ludźmi wykonali naprawdę świetną robotę. Pracowali na pięciu planach w studiach Warnera w Burbank, gigantycznym wnętrzu hangaru na Long Beach (tym samym, w którym kiedyś stał olbrzymi samolot Spruce Goose Howarda Hughesa), a także w Los Angeles i okolicach.
Około pięciu miesięcy zabrało im wybudowanie Muzeum Historii Naturalnej. Łatwo to jednak można zrozumieć kiedy się pozna jego wymiary - 20 m wysokości, 65 m długości i 50 szerokości. Inne ich dzieła to nowa i udoskonalona jaskinia Batmana z obrotowym stanowiskiem dla olbrzymiego Batmobilu oraz Ogród Botaniczny - wielka konstrukcja ze stali i szkła umieszczoną na dachu wieżowca. To właśnie tam, w scenerii dzikiej dżungli, na balu dobroczynnym rozpoczyna się akcja Batmana i Robina.
Zbudowano także Obserwatorium wzorowane na obiekcie z Palomar z teleskopem długim na 13 metrów i ważącym 10 ton. Wielkie wrażenie robi Laboratorium Project Gilgamesh, które twórca Batmana Bob Kane opisał jako skrzyżowanie atmosfery z Frankensteina z duchem Las Vegas. Jest to wielkie średniowieczne, rozsypujące się więzienie zamienione przez doktora Jasona Woodrue w siedlisko najgorszego zła. To nie wszystko. Jest jeszcze wiele innych niesamowitych dekoracji. Będzie można zobaczyć Tureckie Łaźnie, jamę Mr. Freeze'a, jamę Kobiety-Bluszcz, którą Ling opisuje jako "połączenie art nouveau ze stylem, jak z historii o Ali Babie", opuszczoną fabrykę śnieżnych stożków, która ma rzeczywiście kształt stożka udekorowanego lodami na wierzchołku. Jest też oczywiście zamek Wayne'a. "Nadaliśmy mu trochę cieplejszy klimat i nieco zmieniliśmy, tak żeby wyglądało na to, że Alfred pracowicie go remontował przez ostatnie dwa lata" - mówi Ling.
Ling zaprojektowała ponadto trzystumetrowy most, na którym rozegra się niesamowita scena wyścigu motocykli. Most wybudowano w starej stoczni Todd w San Pedro. Wyścig zaczyna się na przedmieściach Gotham przypominających rzymskie ruiny. "Kręciliśmy to w centrum Los Angeles. Stworzyliśmy tam coś na kształt tunelu o ścianach ozdobionych prawdziwym i domalowanym przez nas graftti, co nadało scenie pościgu surrealistyczny charakter" - opowiada Ling.
Wybudowana w latach trzydziestych Hennessy Street, gdzie kręcono sceny do Powrót Batman i Batman Forever została jeszcze raz wykorzystana przez filmowców. W filmie pełni ona rolę dzielnicy Soho i można tam zobaczyć pastisz wielu elementów architektonicznych. Ze względu na wielki rozmach scenografii skorzystano też ze studiów Universalu. Nakręcono tam scenę, w której Batman i jego przyjaciele wyruszają swymi niezwykłymi pojazdami na ostateczną walkę o ocalenie Gotham od lodowej zagłady.
Na podstawie materiałów dystrybutora
Obrazki do tekstu, na podstawie materiałów z DVD, przygotowali: Woland & Dezerter