Wspaniałe kostiumy do filmu są dziełem dwojga czołowych, utalentowanych
projektantów filmowych: Ingrid Ferrin - która pracowała nad
Batman
Forever i innymi filmami Joela Schumachera:
Klient,
Czas Zabijania oraz
nad telewizyjnym serialem
2000 Malibu Road i nowego w tym zespole
Roberta Turturice, który ma na swoim koncie takie filmy jak:
Clean and
Sober i
Turbulencja. Pomocą służyła też scenograf Barbara Ling i
oczywiście Schumacher, który sam jest przecież projektantem kostiumów.
Tradycyjnie już (jak w każdym innym filmie o Batmanie) przeobrażeniu
uległ kostium naszego bohatera - nowa wersja jest jeszcze bardziej
błyszcząca i wysmukła od ostatniej. Do czerni kostiumu dodano też
troszkę delikatnego granatu, co - choć nie rzuca sie w oczy -
zdecydowanie zmienia charakter stroju dodając mu głębi. Podobnie jak
przy kręceniu poprzednich filmów ekipa projektantów i rzeźbiarzy
skorzystała z doświadczeń poprzednich ekip. "Nowy kostium Batmana waży
zaledwie jedną trzecią tego, co ważył w
Batman Forever" - mówi Bronson.
"Jest też wiele bardziej elastyczny".
Podobnie jak w
Batman Forever, nowy Batsuit - z uzbrojonymi
reflektorami na torsie, masywnymi rękawicami, długimi buciorami i
specjalnym hełmem - jest dziełem Barbary Ling, która opracowała go
specjalnie do najważniejszych scen filmu.
Żaden jednak z kostiumów nie dorównuje, zarówno pod względem
pomysłowości, jak i techniki zasilanemu diamentami strojowi Mr. Freeze
z automatycznie sterowaną temperaturą (-50 stopni). Wygląda w nim, jak
istne ludzkie monstrum w uzbrojonym kombinezonie i hełmie, który jest
podświetlany od środka zimnym, niebieskim światłem.
"Wielu ludzi miało swój udział w tworzeniu tej wspaniałej kreacji,
łącznie z cudownym ilustratorem Mariano Diazem" - mówi Barbara Ling.
"Zabawne jest to, że cała ta machineria była po raz pierwszy opracowana
przez kogoś bardzo dobrze wyszkolonego w starodawnej sztuce zbrojenia,
kogoś o wiele znaczącym imieniu Terry English".
"Cztery z tzw.
hero suits (kostiumów bohaterów) musiały być dosłownie
ręcznie wykuwane z aluminium. Dokonał tego Terry i jego ludzie, którzy
w tym celu przyjechali specjalnie z Wielkiej Brytanii" - mówi Dan
Bronson. "Razem ze wszystkimi 20 oddzielnymi dodatkami kostium waży ok.
22 kilogramy. Ale mieliśmy też 15 innych kostiumów złożonych z wielu
więcej części, które były lżejsze i wygodniejsze podczas scen akcji".
Zasilanie kostiumu Mr. Freeze znajdowało się w jego plecaku, a dla
osiągnięcia efektów świetlnych przez cały kostium przeprowadzono 2500
diod.
Schwarzenegger miał też coś o wiele bardziej miłego i przytulnego - coś
w rodzaju szlafroka całego w misie polarne wraz z pasującymi puchatymi
kapciami w kształcie misiów szczerzących kły. Ale to wdzianko także nie
było lekkie, w sumie ważyło ok. 20 kilogramów.
Kostium Robina także został poddany przeróbkom, po których symbol Nightwinga umieszczono na jego torsie i wzdłuż ramion. Dick Grayson zmienił swój image z cygana - cyrkowca na pewnego siebie
młodego człowieka. Ingrid Ferrin, która jest autorką tego projektu
mówi: "Najpierw pozbylismy sie kolczyka z jego ucha, a ponieważ Dick
przestał jeździć samym tylko motocyklem, postanowiliśmy ubierać go nie
tylko w skórzaną czarną kurtkę".
Ponętna i wysmukła Kobieta-Bluszcz została przebrana w komplet
niesamowitych ciuszków, które w trakcie filmu - począwszy od jej
ponownych narodzin w południowo-amerykańskiej dżungli - wraz z nią
ewaluowały. "Zupełną nowością był pomysł żeby pomalować latex" - mówi
Robert Turturice, który był odpowiedzialny za ostateczny kształt
wszystkich kostiumów Kobiety-Bluszcz. "Musieliśmy przeprowadzić mnóstwo
testów, żeby sprawdzić wytrzymałość i elastyczność materiału".
Zupełnym jej przeciwieństwem była dr. Pamela Isley, której workowate
fartuchy zaprojektowała Ingrid Ferrin. "Pamela to niezwykła postać" -
mówi Ferrin. "Na początku wygląda jak spocona, zmokła kura, która całe
życie spędziła w dżungli, a potem nieoczekiwanie przeistacza się w
olśniewającą kobietę".
Podobnie niesamowitą transformację przechodzi grana przez Alicję
Silverstone Barbara Wilson, która z nieśmiałej uczennicy zmienia się w
Batgirl. Jej garderoba dopasowana jest stylem do strojów Batmana i
Robina. Barbara ma też swój własny emblemat, charakterystyczną maskę i
długie buty na obcasach - wprost idealne dla takiej bohaterki jak ona.
"Gdy pojawia się po raz pierwszy na ekranie jest słodką jasnowłosą
dziewczynką, ubraną w szkolny mundurek" - mówi Ferrin. "I z pewnością
jesteśmy zaskoczeni, gdy widzimy jak znakomicie ściga się na motocyklu.
Tak więc Alicja pojawia się na początku jako mały aniołek, a potem
nagle daje się poznać z zupełnie innej strony - na motocyklu, ubrana w
skóraną kurtkę i ciężkie buty".
Wielkim wyzwaniem dla projektantów była przeogromna liczba postaci -
łącznie z Bane'm, Ms. B. Haven, Julie Madison, Norą Fries, Gossip Gerty
i całą plejadą bandziorów, opryszków, gangsterów i tancerzy. Poradzili
sobie z tym znakomicie produkując, ze wspaniałą wyobraźnią i
pomysłowością, niezliczone serie strojów. Wśród nich zdecydowanie
wyróżnia się brunatny strój Umy Thurman. Do jego skonstruowania zużyto
450 farbowanych peruk Świętego Mikołaja.
Na podstawie materiałów dystrybutora