Po raz pierwszy świat usłyszał o Batmanie w roku 1939, kiedy Bob Kane i Bill Finger wydali swój komiks w serii
Detective Comics. Od tamtej pory stworzono wiele serii komiksowych, seriali telewizyjnych i filmów. Nad postacią Batmana pracowało już wielu reżyserów, scenarzystów i producentów. Na największego znawcę w "dziedzinie Batmana" wyrasta Christopher Nolan, reżyser i autor scenariusza do filmu
Batman Begins oraz oczekiwanego
The Dark Knight. To właśnie do twórczości Nolana znajdziemy liczne nawiązania w
Rycerzu Gotham.
Batman: Rycerz Gotham miał na celu połączenie dwóch kultur - wschodu i zachodu. Wykorzystanie amerykańskiego pomysłu i japońskiej tradycji anime okazało się świetnym rozwiązaniem. Zgodnie z japońską tradycją, każdy kadr epizodów Rycerz Gotham został naszkicowany odręcznie. W ten sposób powstały sekwencje, które następnie animowano - w tradycji anime komputer nie jest używany jako narzędzie służące do animacji lecz jako przyrząd pomocniczy. Ręczne rysowanie postaci i używanie tradycyjnych metod animacji, czynią japońskie produkcje niepowtarzalnymi i wyjątkowymi. Podobnie wyjątkowy jest stosunek do bohaterów. W szkicu sylwetki postaci charakterystyczna jest duża głowa, będąca jednocześnie jednostką miary anime - bohater może mieć wielkość np. dwóch głów. Często zdarza się, że wszystkie kończyny i tułów są równe wielkości głowy - proporcjonalność w anime jest podrzędna. Istotna jest natomiast szeroka gama "masek" twarzy, które pokazują nam, co czuje postać. Nie można też zapomnieć o specyficznej "kresce".
Wszystkie te elementy sprawiają, że filmy anime są atrakcją dla wyrobionego kinomana. Tylko dojrzały widz będzie w stanie docenić prawdziwą wartość japońskich metod animacji.
Sześciu reżyserów m.in. Yasuhiro Aoki (animator Animatrix) stworzyło sześć odrębnych rozdziałów chronologicznie ukazujących przemianę Batmana z początkującego pogromcy zła w Mrocznego Rycerza. Rycerz Gotham to opowieść o kilkorgu dzieciach, które spotkały Batmana i z których każde miało wobec niego inne odczucia. To także historia dwóch policjantów, którzy próbują się pozbierać, po tym jak przeszkodzono im w prowadzeniu ciemnych interesów. W trzecim rozdziale prezentowany jest cały arsenał broni używanej przez Rycerza oraz narzędzia, których nawet on nie śmie wykorzystać. Indianka Cassandra pokaże nam, jak emocjonalnie
radzić sobie z efektami naszych działań. Spotkamy też brutalnego mordercę oraz człowieka, któremu zamiłowanie do broni oraz pogarda wobec ludzkiego życia pozwoliły przekroczyć wszelkie granice...
Siedmiu uznanych scenarzystów, m.in David Goyer (Batman Begins), Josh Olson (Historia przemocy) i Alan Burnett (Batman: The Animated Series) połączyło swoje siły z najlepszymi twórcami filmów animowanych, m.in. Bruce W. Timm (Batmana: Mask of the Phantasm, Batmana Beyond, Superman: The Animated Series), Emma Thomas (Batman Begins, The Dark Knight), Masao Maruyama, Benjamin Melniker (Potwór z bagien). Ośmiu aktorów, którzy użyczyli swojego głosu, m.in. Kevin Conroy (Batman: The Animated Series, Batmana: Mask of the Phantasm, Batmana Beyond), David McCullum (Pan i Pani Smith, Seks w wielkim mieście), Corey Burton (Gwiezdne Wojny: Atak Klonów, Król Lew 3, Batmana Beyond).
Efektem ich pracy jest jedno ponadczasowe dzieło. Portret człowieka, mitu, legendy.
Na podstawie materiałów dystrybutora