.: KOMIKS :: USA :: ANTOLOGIE :: BATMAN: BLACK & WHITE VOLUME ONE :.
BATMAN: BLACK & WHITE VOLUME ONE
Rok wydania: 1998 (USA) Scenariusz: Ted McKeever, Bruce Timm i inni Rysunki: Ted McKeever, Bruce Timm i inni Ilość stron: 200
"Perpetual Mourning" (scen. i rys.: Ted McKeever)
Batman przeprowadza sekcje zwłok młodej kobiety. Po kolei sprawdza wszystkie ślady i zaczyna domyślać się wydarzeń, które doprowadziły do śmierci jednej z wielu anonimowych osób. Ale teraz Batmanowi udaje się, dzięki badaniu zawartości żołądku, odkryć prawdziwą tożsamość denatki. Nie jest to już kolejna bezimienna ofiara.
Piękna pani doktor Madeline, specjalistka od operacji plastycznej, uleczyła Two Face'a, który znowu stał się normalnym człowiekiem, Harveyem Dentem. Lekarka zakochała się w pacjencie z wzajemnością. Lecz sielanka nie trwa długo, bo pojawia się zła siostra bliźniczka. Na nowo następuje rozpad osobowości Harveya, a przyśpiesza to romans z siostrą pani doktor. Niestety, kiedy Dent definitywnie zrywa z Madeline, dochodzi do tragedii. Jego ukochana zostaje zamordowana przez własną siostrę. Dent pragnie zemsty, ale jako wyleczony człowiek nie może popełnić przestępstwa, z tego względu musi powrócić Two Face. Mimo, że Madeline akceptowała go jako złoczyńcę, on nie mógł pozwolić jej dalej żyć, teraz musi czekać na Batmana, który pojawia się zawsze tam, gdzie jest zło.
Batman niczym nietoperz przemierza miasto ratując ludzi w potrzebie. Tej nocy udaje mu się powstrzymać napad na mieszkanie, gdzie szajka złodziei próbuje dowiedzieć się, gdzie są cenne czarne perły. Batman zjawił się w porę i wyszedł z tego tylko z kilkoma dziurami po kulach, w stroju.
W Gotham pojawią się tzw. Dobry Obywatel, który zabija ludzi za przewinienia, typu szybka jazda, zamknięcie banku minutę wcześniej, stanie w kolejce z zakupami do kasy dla nie więcej niż 10 produktów z 12 rzeczami itp. Batman natrafia na ślad Dobrego Obywatela i nie dopuszcza do kolejnego morderstwa, mimo że zbrodnie te były uzasadnione, ale nikt nie ma prawa odbierać życia innym ludziom.
"The Devil's Trumpet" (scen.: Archie Goodwin, rys.: Jose Munoz)
Coley Treadwell był najlepszym graczem na trąbce. Według legendy pokonał on samego Diabła przywołanego w czasie obrzędu Voo Doo i od tego momentu grał tylko na diabelskiej trąbce. Ale utrata kontroli nad grą uwalniała Demona. Wielu próbowało odszukać tę trąbkę, by móc jeszcze lepiej grać. Jeden z takich graczy chciał odkupić tę trąbkę od średniej klasy muzyka, a gdy ten odmówił, to go zabił. Kiedy zaczął grać na diabelskiej trąbce znowu pojawił się Demon żeby go ukarać, ale Demonem był sam Batman.
W odległej przyszłości matka opowiada dziecku historię o obrońcy dobra i sprawiedliwości - Batmanie. Teraz jest już bezpiecznie, ale gdy zło znowu zawita do Gotham, Batman powróci.
"Monster Maker" (scen.: Jan Strnad, rys.: Richard Corben)
Potwory nie powstają poprzez działania szalonego naukowca, ale samo życie na ulicy, z małych dzieci tworzy przeraźliwe potwory. To właśnie z nimi musi walczyć Batman, ale sami liderzy gangów ulicznych eliminują własne dzieła, dzieci, które zaczęły im zagrażać.
Kiedy Batman odkrywa morderstwo turystów, zostaje postrzelony. Jego oprawca ciągnie go przez las powtarzając "Bruce usłysz mnie", bo to on towarzyszy mu każdej nocy i wie o nim wszystko, bo to oni obydwaj są Batmanem.
"The Devil's Children" (scen.: Chuck Dixon, rys.: Jorge Zaffino)
Batman bada sprawę kolejnych morderstw. Ale jedno, co nie pokoi Nietoperza to fakt, że na każdym miejscu zbrodni zabójca pozostawił odciski palców, lub ktoś go widział. Jednak tylko jedna osoba, Victor Dean, świadek jednego morderstwa skorzystał na ich śmierci. A mordercy Bartosa, który rzekomo miał popełnić te zbrodnie, nikt nie widział od roku. Batman podejrzewa, że za wszystkim stoi Dean i dlatego udaje się do piwnic jego budynku, gdzie odkrywa trupa Barbosy w zamrażarce, co wyjaśnia fakt, dlaczego odciski na broni były mniejsze niż w kartotece policyjnej.
"A Black & White World" (scen.: Neil Gaiman, rys.: Simon Bisley)
Batman i Joker siedzą w poczekali rozmawiając o swoich rolach, czekają na koniec kręcenia sceny z Gordonem. Joker narzeka, że jego teksty są słabe i w ogóle mało śmieszne, a Batman nic nie mówi. Kiedy nadchodzi czas na zdjęcia wszyscy grają swoje role, a na koniec idą na wspólny posiłek, ponownie je komentując swoje, ale jakie by one nie były, przynajmniej mają pracę.
"Good Evening, Midnight" (scen. i rys.: Klaus Janson)
Kolejna noc, w której Batman ratuje ludzi. Ale nie jest to zwyczajna noc, ale urodziny Bruce'a Wayne'a. Alfred czyta list zostawiony dla Bruce'a, w którym jego ojciec wspomina narodziny syna, co spowodowało jego odmianę i teraz on chciałby wprowadzić małego Bruce'a do świata dorosłych. Niestety nigdy do tego nie doszło i pozostaje tylko symboliczny tort urodzinowy, bez rodziny i przyjaciół.
"In Dreams" (scen.: Andrew Helfer, rys.: Liberatore)
Karen, jedna z pacjentek pewnego psychiatry, każdej nocy przeżywa ten sam koszmar. Śni się jej, że Batman ją terroryzuje. Cały ten koszmar ma związek z jej zniknięciem w wieku 5 lat. Została ona porwana, a Batman ją ocalił, ale wtedy małe dziecko straciło swoją lalkę. Teraz dzięki Batmanowi, który naprawdę pojawił się w domu Karen wszystko wróci do normy.
Pięciu włamywaczy próbuje obrabować dom pewnej grubej ryby, która obecnie przybywa na wakacjach. Kiedy już dostają się do środka, ktoś po kolei krzyżuje im plany, załatwiając kolejnych włamywaczy. To Batman, który zostawił po akcji swój znak na czole jednego z gangsterów, którego ten nie może się pozbyć.
Ojciec zrzuca na oczach syna biedną kocicę, która ma małe. Wszystko to obserwuje Batman, ale jest już za późno by uratować zwierze. Teraz musi przekonać ojca dziecka, że ten postępuje niemoralnie i traktuje tak samo źle swojego syna jak jego traktował własny ojciec. Batman zmuszony jest do użycia siły, ale dzięki temu przekonuje ojca do zmiany swojego postępowania.
"A Slaying Song Tonight" (scen.: Dennis O'Neil, rys.: Teddy Kristiansen)
W Boże Narodzenie pewna rodzina udaje się do domu, ale cały czas obserwuje ją Batman bo ci, którzy zeznają przeciwko mafii, są narażeni na pewną śmierć. Ale jak ochronić rodzinę Beningów, jeżeli nie wie, przed kim? Przed ich domem Batman zatrzymuje Mikołaja, ale czy prawdziwy Mikołaj nosi w worku broń? Raczej nie. Po załatwieniu niedoszłego mordercy, to Bruce przebiera się za Mikołaja by sprawić radość rodzinie Beningów, a w szczególności ich córce.
Pewien zwyczajny chłopak planuje dokonać zbrodni doskonałej. Chce zabić kogoś znanego, o kim ludzie będą pamiętać. Na początku myśli o papieżu, ale on jest za dobrze strzeżony i mieszka w Rzymie. Więc musi wybrać kogoś z Gotham - Batmana. To właśnie on staje się celem w umyśle chłopaka, który przez całe życie nie popełnił nic złego, tylko teraz chce zrobić jedną, ale za tą bardzo złą rzecz. Planuje zabić Batmana strzałem w głowę, gdy ten będzie walczył z jakimś szaleńcem. A potem ma zamiar skończyć studia i ożenić się ze swoją dziewczyną.
"Monsters in the Closet" (scen.: Jan Strnad, rys.: Kevin Nowlan)
Batman odkrywa laboratorium szalonego naukowca, który bawi się w eksperymenty genetyczne. Udało mu się wyhodować potwory, które po tym jak dostrzegł je Nietoperz, przez przypadek uwalnia z komór. Batman podejmuje z nimi walkę, ale one najpierw zabijają swojego stwórcę, a potem uciekają w morskie głębiny.
Kto jest bohaterem dla małego chłopca? Gwiazda kina, sportu, komiksu, czy obrońca Gotham? Do takich rozmyślań zmusza chłopca sytuacja, w której się znajduje. Czeka on aż ojciec skończy pracę, która ciągle się przeciąga i pójdzie razem z nim do domu. Ale tak się nie dzieje, bo do biura ojca wkracza mężczyzna i grozi dziecku, aby zmusić ojca do współpracy na korzyść wrogiego państwa. Razem z dzieckiem i jego ojcem idą na dach, aby odlecieć sterowcem. Na szczęście na ich drodze pojawił się Batman, ale porywacz nie zawahał się i celnie strzelił do Batmana, który spadł z budynku. Kiedy sytuacja wydaje się beznadziejna, Batman powraca w swoim Batplane i ratuje chłopaka i jego ojca. A kiedy są już bezpieczni, na ziemi w rozsypanych dokumentach ojca, chłopak znajduje plany budowy batrangów i innego sprzętu Batmana. Teraz już wie, kto jest prawdziwym bohaterem.
"Leavetaking" (scen.: Dennis O'Neil, rys.: Brian Stelfreeze)
Jesteśmy świadkami zabójstwa rodziców Bruce'a. Raz widzimy rannego Thomasa Wayne'a, a raz Batmana, który w podchodzących do niego osobach widzi swoich przyjaciół, a zarazem zwykłych ludzi, ale nikt nie chce mu pomóc. Kiedy dociera do szpitala jest młodym chłopcem widzącym jak jego ojca wiozą na salę operacyjną. Jednak już jest za późno i Bruce zostaje sam.
Batman walczy z przeciwnikiem o rozdwojonej jaźni, który podczas walki przechodzi przemianę i ucieka Batmanowi, ale mówi mu, że można kryć swoją osobowość nie tylko pod jedną maską, ale i pod nieograniczoną ilością. Batman ponownie udaje się na miejsce gdzie widziany był jego przeciwnik, ale teraz Batman jest gotów się z nim zmierzyć, bo on nie jest tylko Batmanem.