Tytuły historii: Bright New Yesterday, Tomorrow
Miesiąc wydania (okładka): Listopad 2012 (USA)
W sprzedaży od: 12.09.2012 (USA)
Scenariusz: Scott Snyder; James Tynion IV
Rysunki: Greg Capullo; Andy Clarke
Okładki: Greg Capullo, FCO; Andy Clarke, FCO
Kolor: FCO Plascencia
Tusz: Jonathan Glapion
Liternictwo: Richard Starkings, Comicraft’s Jimmy Betancourt; Patrick Brosseau
Ilość stron: 40
Twoja ocena:
loading...
Bruce Wayne powrócił ze swojej wyprawy po świecie, by wziąć prawo w swoje ręce!
W numerze pokazane są początkowe etapy budowy wszystkiego co otacza Batmana – kostiumu, samochodu, jaskini, gadżetów!
„Bright New Yesterday”
Scenariusz: Scott Snyder
Rysunki: Greg Capullo
Kolor: FCO Plascencia
Tusz: Jonathan Glapion
Liternictwo: Richard Starkings, Comicraft’s Jimmy B
Gotham City 6 lat temu.
Uroczystość otwarcia nowego banku zostaje zakłócona przez gang Red Hooda. Napad przebiega zgodnie z planami do czasu kiedy Red Hood 5 zamiast zastrzelić managera banku tylko go ogłusza. Po tym zachowaniu przywódca grupy orientuje się, że ma do czynienia z oszustem, który nie tylko nie zachowuje się jak jego człowiek, ale także jest praworęczny. Bruce nie chciał dopuścić by ktokolwiek zginął, ale na to już jest za późno bo poprzedniego dnia został zatruty tort, którym delektowali się wszyscy goście. Kiedy Red Hood przykłada broń do ust Wayne’a ten ma do siebie pretensje, że niedokładnie wszystko sprawdził, bo zbytnio chciał dołączyć do grupy przed wielkim skokiem. Nie załamuje się jednak. Podejmuje walkę i udaje mu się uciec z banku, ale na zewnątrz czeka już policja. Kiedy na zewnątrz wychodzą pozostali członkowie gangu, Bruce korzysta z nadarzającej się okazji i prześlizguje do kanałów, gdzie czeka na niego ukryty motocykl. Udaje mu się uciec przez gangiem Red Hooda, a dzięki pomocy Alfreda, który powoli uczy się obsługi superkomputera dociera do swojej kryjówki, mieszczącej się w centrum Crime Alley.
Chociaż Bruce ma do dyspozycji najnowocześniejszy sprzęt, to w jego walce z kryminalistami czegoś brakuje. Po rozmowie z Alfredem na temat swojej nowej roli w Gotham i masce jaką jest „Bruce Wayne”, udaje się na dach by przetestować nowy bumerang, który można zaprogramować by po określonym czasie wrócił. Urządzenie zostaje ustawione na 4 minuty i po jego wyrzuceniu Wayne’a odwiedza niespodziewany gość, porucznik Gordon. Policjant ma pewne wątpliwość co do działalności Wayne Enterprises, której obecnie przewodzi Philip Kane. Niestety w tej sprawie nie ma żadnych konkretnych dowodów. Porusza też problemem związany z samozwańczym bohaterem, który w okolicy zaczął walczyć z gangami, ale również i w tej kwestii Wayne nie może mu pomóc. Gordon uważa, że fakt, że tuż po swoim powrocie Bruce postanowił zamieszkać w najgorszej części miasta może sugerować, że podziwia działanie tajemniczego krucjatora, który działa poza prawem, a to oznacza, że policja zamierza go aresztować. Kiedy bohaterowie kończą rozmowę, tuż po zamknięci drzwi, po upłyniecie 4 minut, wraca bumerang.
Na zewnątrz nowej siedziby Wayne’a zjawia się gang Red Hooda. Przywódca kryminalistów postanawia wysadzić cały budynek w powietrze.
„Tomorrow”
Scenariusz: James Tynion IV
Rysunki: Andy Clarke
Kolor: FCO Plascencia
Liternictwo: Patrick Brosseau
5 lat temu.
W nocy na dachu komisariatu policji Gordon, któremu towarzyszy jego córka Barbara zamierza po raz pierwszy włączyć Bat-sygnał. Chociaż włączenie go oznacza całkowicie wywrócenie systemu sprawiedliwości do góry nogami, to Jim wbrew opinii swojej córki uważa, że Batman nie może być postrzegany przez mieszkańców Gotham City tylko jako mit, bo trzeba wprowadzić zmiany, bo w innym przypadku nie ma innej nadziei dla ich miasta.
W Graystone Academy Timothy został wysłany do pokoju dyrektora za korzystania na lekcji z niedozwolonych uprzędzeń elektronicznych. Najlepszy uczeń w szkole wie, jednak, że nic mu nie grozi, bo włamując się do sieci uczelnianej odkrył, że dyrektor Reinfield dopuścił się defraudacji, o czym zdążył już zawiadomić policję. Już od dawana podejrzewał, że dyrektor ma coś na sumienie, zauważył jego ekskluzywne samochody i zegarki, ale znał też jego charakter.
Dwójka młodych rabusi chce okraść sklep. Jeden z nich zdradza przypadkowej klientce, że nazywa się Jason i że nie chce by komukolwiek stała się krzywda. Chris ma jednak inne plany i zabija kobietę. Sytuacja ta doprowadza do walki pomiędzy młodymi rabusiami, która zostaje powstrzymana przez policjantów.
Podczas próby do występu Dick zauważa złodzieja i w widowiskowy sposób powstrzymuje go, następnie zaprasza wszystkich na występ Latających Graysonów, których w najbliższy weekend obejrzy sam Bruce Wayne. Jednak w tej chwili wszystkich zgromadzonych bardziej interesuje coś innego. Na niebie pojawił Bat-sygnał, który dostrzeżony został także przez Tima i Jasona.
Na dachu komisariatu pod wrażeniem Bat-sygnału jest także Barbara, której ojciec wyjaśnia, że widoczny na niebie symbol Batmana oznacza nadzieje na lepsze jutro. Policjant liczy też, że dostrzegą go właściwe osoby. Po tym jak Gordon schodzi, Barbara postanawia zostać jeszcze przez pewien czasu na dachu.
Nieczęsto się zdarza by dodatkowa historia pod względem treści przebijała główną opowieść, a to ma miejsce w tym numerze. Kilka stron Tomorrow w szybki sposób przedstawia losy głównych sojuszników Batmana. Trzech Robinów oraz pierwszej Batgirl. Mamy okazje przyjrzeć się technicznym i detektywistycznym umiejętnościom Tima, a także Jasonowi, który w odróżnieniu do pozostałych przyszłych bohaterów od samego dzieciństwa miał ciężki los, ale i dla niego była nadzieja na lepsze jutro. Umieszczenie w całej tej opowieści Bat-sygnału sprawia, że rzeczywiście jest to coś magicznego – symbol nie tylko dla Batmana, ale inspiracja dla innych. Czytając kilka stron poświeconych Drake’owi można zadać sobie pytanie, dlaczego postać o takim potencjale nie otrzymała jeszcze osobnej serii?
Główna historia Bright New Yesterday nie ma może tak wiele wątków, ale jak to przypadku Snydera trzyma bardzo wysoki poziom. Szkoda tylko, że kończy się nim na dobre się rozpoczyna. Tym razem widzimy młodego Bruce’a, który chociaż zdecydował się na walkę z kryminalistami to nie został jeszcze Batmanem. Działa, ale zdarzają mu się spore wpadki, ale takie lekcje zaowocują w przyszłości. W całość zamieszany jest gang Red Hooda. Jednak to dopiero wstęp do większej opowieści, która ma być kontynuowana w 2013 roku. Snyder narobił czytelnikom wielkiego smaku i teraz każe czekać. Okres oczekiwania umilić powinna historia z Jokerem, ale działania gangu Red Hooda oraz sposób, w jaki Bruce zdecyduje się przywdziać kostium nietoperza są nie mniej interesujące. Dodajmy do tego jeszcze wątki związane z Wayne Enterprises i Philipem Kane’m, który nie do końca uczciwie zarządza firmą. Zapowiada się kolejna epicka opowieść.
Dodatkową zaletą Bright New Yesterday jest rzecz jasna warstwa graficzna. Sekwencje akcji z napadu na bank robią nie mniejsze wrażenie niż chociażby sceny z filmu The Dark Knight.
Batman #0 to jeden z lepszych komiksów, w którym uchwycona zostaje esencja symbolu Batmana oraz jego wpływ na Gotham City, a także początek opowieści o tym jak Bruce został Batmana, czyli nim zdecydował się działać z jaskini pod Wayne Manor. Chociaż o wczesnych latach działalności bohatera Gotham City powstały już wybitne opowieści to Snyderowi udaje się pokazać coś nowego. Nie kopiuje sprawdzonych pomysłów, ale tworzy własną wizję początków Batmana.