Część pierwsza: Początki




Wprowadzenie:


25-letni Bruce Wayne po ciężkiej i systematycznej nauce w różnych miejscach na świecie, powraca do Gotham, aby wypełnić obietnicę, jaką złożył na grobie rodziców będąc dzieckiem. Bruce poprzysiągł wtedy, że oczyści miasto z brudu i zła, które odebrało życie jego najukochańszym. Po paru miesiącach, wraz ze swym wiernym lokajem Alfredem tworzy postać symbolizującą zwierzę nocy, koszmar przestępców i nadzieję niewinnych obywateli Gotham. W międzyczasie z Chicago przybywa sierżant James Gordon wraz z Barbarą, jego ciężarną żoną. Policjant, z pomocą Mrocznego Rycerza wypowiada wojnę korupcji i zbrodni w Gotham, która kończy się sukcesem. Policjant przypłaca to jednak problemami w małżeństwie. Potajemny romans z sierżant Sarah Essen spowodował trwałe blizny w związku kapitana (po ujawnieniu systemów korupcyjnych w policji Gordon został awansowany).
Jednak w mieście było jeszcze dużo do zrobienia. Na domiar złego, pojawił się nowy rodzaj kryminalistów. Byli to przebierańcy, którzy zainspirowali się teatralnością Batmana. Już w pierwszym roku działalności Mroczny Rycerz musiał się zmierzyć z przebiegłą Catwoman, szalonym Jokerem, nieobliczalnym Strachem na Wróble, inteligentnym Riddlerem, psychicznie chorą Posion Ivy oraz Hugo Strange’em, który miał obsesję na punkcie badań genetycznych i …Batmana.

Mroczny Rycerz nie był osamotniony w działaniu. Wkrótce do Batmana i kapitana Gordona dołączył Harvey Dent, zastępca prokuratora generalnego w Gotham. Zadaniem Trójcy było zniszczenie działalności przestępczej rodziny mafijnej Carmine’a Falcone’a. Cel ludzi prawych wykonuje jednak ktoś inny. Robi to zabójca o pseudonimie Holiday, który atakuje jedynie w święta. Poprzez jego działania rodzina Falcone’ów rozsypuje się niczym kostki domino.
W wyniku wypadku samochodowego giną rodzice 14-letniej Barbary Gordon, bratanicy Jamesa. Gordonowie postanawiają zaadoptować dziewczynę.
Lecz życie przypomina jeszcze raz o swojej brutalności. Podczas procesu Falcone’a, Sal Maroni, sprzymierzeniec króla zbrodni, atakuje Harveya Denta kwasem, przez co ten przemienia się w Two-Face – przestępcę cierpiącego na schizofrenię paranoidalną. Harvey mści się za zamach, zabijając Carmine’a. Sprawiedliwość dosięga również Sala, którego zabija Alberto Falcone, syn Carmine’a, okazuje się być tajemniczym Holidayem. Tymczasem Nietoperz stawia czoła nowym antagonistom. Są to: Mr. Freeze, Solomon Grundy, Clayface I, Pingwin, Cavalier, Deadshot i Szalony Kapelusznik. Lecz jest to jedynie garstka osób, które miały w przyszłości zagościć w prywatnej „Galerii Złoczyńców” Batmana.

Trzeci rok działalności Batmana przynosi kolejnego masowego mordercę. Celem Hangmana byli zazwyczaj policjanci, zarówno w stanie spoczynku, jak i obecni, głównie zamieszani w afery korupcyjne w mieście (zginął m.in. były komisarz policji Loeb, odpowiedzialny za rozprzestrzenianie brudnych interesów w policji Gotham, przed rozpoczęciem działalności Batmana i Gordona).
W tym okresie ma również miejsce inne ważne wydarzenie. Podczas mafijnych interesów, ginie w cyrku prawie cały skład drużyny „Latających Graysonów”. Przeżywa jedynie syn ofiar- Richard „Dick” Grayson. Bruce Wayne przyjmuje go do swojej rezydencji, ale Dick odkrywa szybko drugie życie swego wybawcy. Jeszcze nie wie, że niedługo stanie się Robinem, Cudownym Chłopcem, by wraz z Batmanem stworzyć legendarny Dynamiczny Duet. Swój debiut w mrocznym półświatku zapewnili sobie Killer Moth, Blockbuster, Cat-Man i Spellbinder.





Retrospekcja historyczna:

Po Kryzysie na Nieskończonych Ziemiach, zarząd DC chciał nadać nowe statusy swym największym gwiazdom. Idąc za ciosem serii Man of Steel, edytorzy i wydawca postanowili nadać nowy wizerunek postaci Mrocznego Rycerza, odpowiedni dla kreacji superbohatera tamtych czasów, ewoluującego w stronę realizmu. Wykorzystali do tego Franka Millera, który oczyścił Batmana z kurzu za sprawą Powrotu Mrocznego Rycerza. Cel był prosty. W czteroczęściowej historii pisarz miał ciekawie opowiedzieć o początkach działalności Bruce’a Wayne’a jako Batmana. Mając do dyspozycji Dawida Mazzuchelliego (z którym stworzył niemałą legendę w mitologii Daredevila, Born Again), Frank stworzył dzieło, które na trwałe zapisało się w historii Batmana.
Historia ta, jak na owe czasy, była niezwykle realistyczna, ponieważ Bruce Wayne nie walczył z jakimś pomylonym przebierańcem albo meta – człowiekiem. Opowieść miała charakter retrospekcyjny i opowiadała o tym, jak wiele trudu Wayne musiał włożyć, aby zmienić Mrocznego Rycerza w miejską legendę. Pełno w niej nawiązań do dzisiejszych czasów, gdyż imaginacja Millera wspaniale wplata się w szarą, brudną rzeczywistość, w której króluje pieniądz i korupcja. Ów realizm nie uratował jednak Batmana od uroku bohatera pulpowego.
Sukces Roku Pierwszego był widoczny. Nie było więc żadnego zdziwienia, że wzięto się za Rok Drugi, który nie miał nic wspólnego ze swoim poprzednikiem. Dzieło Barra, Davisa i McFarlane’a było osadzone w przeszłości Batmana, może nawet w drugim roku działalności Bruce’a jako protektora Gotham. To tutaj spotykamy Joe Chilla, głównego sprawcę pragnienia zemsty, która ciąży nad Wayne’em od momentu, kiedy Chill strzelał do rodziców Wayne’a. Batman stawia tutaj też czoło Reaperowi, który pojawi się w uniwersum Batmana jeszcze tylko jeden raz (w Batman: The Full Circle). O Roku Trzecim wypowiadać się nie warto, gdyż historia jest osadzona w okresie tuż po śmierci Jasona Todda, drugiego Robina.

Na skutek popularności filmu Tima Burtona Batman, DC rozpoczęło wydawanie nowej serii o Batmanie, Legends of the Dark Knight. Nowy miesięcznik miał za zadanie przedstawiać historie mające miejsce w przeszłości Bruce’a Wayne’a. Koncept początkowy był prosty – drużyna kreatorów zmieniająca się co każdą pięcioczęściową historię. Dzięki LotDK doczekaliśmy się wielu perełek, m.in. Shaman (opowieść ma miejsce w czasie Roku Pierwszego; widzimy tutaj pierwsze założenie kostiumu Batmana), Gothic Morrisona, Faith Moencha (pierwsze pojawienie się Bat-Sygnału po Kryzysie; Opowieść ta będzie miała swoją kontynuację parę lat później, ale kreatorzy się nie zmienią), Venom (komiks pokazujący Batmana jako normalnego człowieka walczącego z narkotycznym nałogiem), Faith Barra (pierwsza istotna rola Leslie Thompkins po Kryzysie). Jednak po niespełna 30 numerach kontinuum zostało złamane. Kreatorzy mogli robić co chcieli, zapominając o zachowaniu sensu czasowego. Co prawda były wyjątki ale nieliczne (Faces Wagnera). Mozaika czasowa pozostała w Legendach o Mrocznym Rycerzu do samego końca.

Tymczasem przychodzi rok 1990. W kioskach pojawia się kolejna historia originowa, tym razem istna perełka. Batman Annual #14 w wspaniały sposób przedstawia nam Harveya Denta i jego przemianę w najbardziej chorego i tragicznego antagonistę Batmana, Two-Face’a. Ta burza była zapowiedzią zalewu tytułów ze znaczkiem Year One. W 1995 DC wypuściło kilkanaście Annuali należących do serii Year One. Jak przypuszczacie, komiksy przedstawiały początki nie tylko herosów, ale również i łotrów. Ustanowiono nowe originy, logiczne i spójne z ówczesnymi historiami, które są ważne po dziś dzień.

Z pierwszą epoką jest zawsze problem, gdyż nigdy nie zostanie ona uznana za zamkniętą. Twórcy i wydawcy zawsze będą chcieli dołożyć coś nowego do tego okresu nie tylko z powodu pieniędzy, które chcą wyłudzić od nas, biednych czytelników. Często nowe historie, osadzone w tej rzeczywistości, zachęcają kompletnych żółtodziobów, aby sięgnęli do danej mitologii. Dlatego ukazały się takie tytuły, jak Monster Men Wagnera, Trylogię Loeba i Sale’a (Long Halloween, Dark Victory, Catwoman: When In Rome), dzięki którym często odwiedzamy ten najciekawszy okres w działalności Bruce’a Wayne’a.





Najważniejsze tytuły epoki (ułożone chronologicznie):

Batman: Year One
Batman: Shaman
Batman & The Monster Men
Batman & The Mad Monk
Catwoman: Her Sister's Keeper
Catwoman Annual #2
Batman: The Man Who Laughs
Batman: Tenses
Batman: Four of kind
Batman: The Long Halloween
Batman: Year Two
Batman: Night Cries
The Man of Steel Year One Annual: Hero
JLA : Year One
Batman: Dark Victory
Catwoman: When in Rome

Komiksy mające miejsce w epoce, ale trudno je umieścić w kontinuum:

Batman: Haunted Knight
Batman: Prey
Batman: Gothic
Batman: Terror (kontynuacja Prey)
Legends of the Dark Knight #24-26 (Flyer)
Batman: Venom
Legends of the Dark Knight #21-23 (Faith)
Batman: Faces
Batman: Legends of the Dark Knight #54
Batman: Journey Into Knight

Przygotował: Chudy


Poprzednia Strona



na platformie Max i w HBO
 


na Max

Kalendarium

Sonda

Najlepszy komiks z Batmanem wydany przez Egmont w 2024 roku?

Zobacz wyniki