Tytuł odcinka: „UNDER THE KNIFE”
Data premiery: 20 kwietnia 2015 (USA) | 14 maja 2015 (Polska)
Reżyseria: TJ Scott
Scenariusz: John Stephens
Oglądalność: 4,44 mln (w przedziale wiekowym 18-49 – współczynnik 1.6)
Twoja ocena:
[yasr_visitor_votes size=”medium”]
Gordon i Bullock kontynuują dochodzenie w sprawie Ogre’a (gościnnie Milo Ventimiglia), który rozpoczyna działania w kierunku kogoś bliskiego Gordonowi. W międzyczasie Bruce i Selina wspólnie działają by odkryć skorumpowanego pracownika Wayne Enterprises, a Nygma staje w obronie Kristin Kringle.
Obsada: | Gościnnie występują: | |||||
Ben McKenzie
Donal Logue Jada Pinkett Smith Sean Pertwee Robin Lord Taylor Erin Richards David Mazouz Camren Bicondova Zabryna Guevara Cory Michael Smith Victoria Cartagena Andrew Stewart Jones John Doman |
detektyw James Gordon Harvey Bullock Fish Mooney Alfred Oswald Cobblepot/Pingwin Barbara Kean Bruce Wayne Selina Kyle/przyszła Catwoman kapitan Sarah Essen Edward Nygma/przyszły Riddler Renee Montoya Crispus Allen Carmine Falcone |
Morena Baccarin
Milo Ventimiglia Drew Powell David Zayas Chelsea Spack Carol Kane Clark Carmichael Laurence Mason Zachary Spicer Michael McCormick Daniel Davis Michael Potts Isaiah Mueller Joe Lanza Anthony Hoang |
dr Leslie Thompkins Jason Lennon Butch Gilzean Don Maroni Kristin Kringle Gertrud Kapelput Connor detektyw Ben Mueller Tom Dougherty doktor Darren Cushman Jacob Skolimski Sid Bunderslaw Tough oficer Zeke dostawca |
Ogre postanawia zająć się bliską osobą Gordonowi. Chociaż bez problemów zbliża się do Barbary, to szybko odkrywa, że ta już nie w jest w związku z Jimem. Dostrzega w niej za to materiał na idealną partnerkę.
Chociaż Bruce i Selina mają odmienne podejście do odbierania życia, nawet jeśli wydaje się to konieczne, to kontynuują swoją współpracę. Wiedząc, że Sid Banderslaw skrywa jakieś tajemnice postanawiają zdobyć klucz do jego sejfu. W tym celu Bruce wraz z Seliną postanawia udać się na doroczny bal Wayne Enterprises, by umożliwić sprawnej złodziejce skopiowanie klucza Sida.
Wiedząc, że jest na celowniku Ogre’a, Jim chce jak najszybciej złapać sprawcę, by nie narażać życia Leslie. W tym celu postanawia przyjrzeć się pierwszej ofierze zabójcy. Detektywi wpadają na nowy trop dzięki informacjom od policjanta prowadzącego śledztwo, którego żona została zabita.
W międzyczasie pragnący śmierci Maroniego, Pingwin angażuje do swojego planu O’Connora, który pracując dla Falcone’a wykonuje tylko zadania, których nie otrzymuje Zszasz. Sprawa z Salem staje się jeszcze bardziej osobista, kiedy mafiozo zdradza Gertrude prawdę o jej synu.
Chcąc chronić Kristin Kringle przed jej agresywnym chłopakiem Tomem Dougherty, Edward doprowadza do bezpośredniej konfrontacji z policjantem. Kiedy ten odmawia opuszczania Gotham, okazuje się Nygma nie będzie już chłopcem do bicia. Uzbrojony w nóż skutecznie eliminuje przeciwnika i podoba mu się tu.
Dowiedziawszy się, że pierwsza ofiara Ogre’a pracowała w klinice kosmetycznej, Gordon i Bullock trafiają na ślad Constance van Groot, z polecenia której zatrudniono kobietę. Chociaż Lennon starał się ukryć swoje wcześniejsze życie to policjantom udaje się uratować przed samobójstwem Jacoba Skolimskiego, ojca Jasona. Odkrywają również zmumifikowane zwłoki Constance van Groot, pierwszej ofiary Jasona. Z przesłuchania Skolimskiego dowiadują się, że jego syn za młodu nie należał do osób, które mogłyby uwodzić kobiety. W ten sposób Jim domyśla się, że mężczyzna poddał się operacji plastycznej, a gdy zdaje sobie sprawę, że wcześniej cytował on stary artykuł prasowy, zdaje sobie sprawę, że jego celem może być Barbara.
Jason i Barbara świetnie się bawią w swoim towarzystwie i Layman czuje, że może wreszcie znalazł osobę, która naprawdę go zrozumienie, dlatego pokazuje się swój pokój „zabaw”.
Przed finałem pierwszego sezonu „Gotham” akcja prowadzona jest w spokojniejszym tempie co umożliwia szersze spojrzenie na część bohaterów. Barbara Kean, która do tej pory stanowiła tło tym razem jest w centrum zainteresowania seryjnego mordercy. Zastawiać może fakt, czemu tak dokładny Ogre nie sprawdza danych i planuje zabić byłą dziewczyną Jima? Relacje pomiędzy Barbarą i Jasonem nie ograniczają się tylko do ról myśliwego i ofiary. Gdyby to był początek sezonu można by było stwierdzić, że ta para ma większe szanse na sukces niż związek Jima z Barbarą. Za sprawą Laymana Barbara przestała być już jednowymiarową postacią. Mamy, więc kolejny dowód, że wszyscy zyskują gdy Gordona nie ma.
W „Under the Knife” ważna jest kwestia relacji pomiędzy bohaterami. Oprócz Barbary i Jasona, mamy też Bruce’a i Selinę oraz relacje Oswalda z matką, a także Edwarda Nygmy, który postanawia być bohaterem panny Kringle, ale pisana jest mu rola złoczyńcy. Po ostatnich wydarzeniach Wayne podejmuje decyzję dotyczącą zabijania, ale mimo, że w tej kwestii Selina ma inne zdanie, to dwójka bohaterów udanie debiutuje na balu. Mamy więc kolejny raz po filmach „Batman Returns” i „The Dark Knight Rises” scenę w której Bruce i Selina tańczą razem na balu. Sytuacja skrywanych tajemnic inaczej wygląda u Oswalda. Maroni świetnie pograł uderzając Pingwina w jego najczulszy punkt, matkę. Nic dziwnego, że Oswald musiał odreagować, brudząc sobie ręce. Emocje związane z zabiciem kogoś poczuł też Edward Nygma. Jego kariera w policji dobiega końca, a wygląda na to, że skończył się też czas kiedy pozwalał by inni nim pomiatali. Wydawać by się mogło, że Nygma nawet doprowadzając do konfrontacji z silniejszym przeciwnikiem powinien mieć jakiś plan, chociażby w podobnym stylu jak pozbył się wcześniej kornera. Tym razem nic takiego nie widzimy. Dostajemy raczej przypadkową sprzeczkę, która doprowadza Edwarda do odkrycia swojego innego oblicza. Można byłoby to lepiej rozegrać, ale subtelności nie są mocną stroną „Gotham”.
Główna historia cały czas dotyczy śledztwa policji dotyczącego Ogre’a. Jak to zawsze w „Gotham” bywa wystarczy jeden ślad, by nieustraszony Gordon pragnący zmienić świat trafił na właściwy trop. Wychodzi na to, że tajemniczy Lennon chociaż ukrył swoją tożsamość, to specjalnie się nie wysilił, zatarł kilka śladów, ale nic po za tym. Realia serialu są niestety mocno naciągane i nawet klimatyczne otoczenie nie pomaga. Doprawdy wiedząc, że zabójca poluje na osoby bliskie policjantom, z łatwością mogliby go namierzyć, ale to jest „Gotham” i bez Gordona nic tu nie może funkcjonować. W tym momencie można się zastanowić co się dzieje z Renee Montoyą i Crispusem Allen, ale brak tej dwójki w niczym nie przeszkadza. Postać Ogre’a lepiej się sprawdza od większości dotychczasowych łotrów, szkoda więc, że twórcy tak późno postanowili postawić na oryginalnego złoczyńcę.
Jeśli zastanawiacie co u Fish, to rana postrzałowa nie była śmiertelna. Tego jednak nie dowiadujemy się z tego odcinka, bo w nim Mooney się nie pojawia, ale powróci na finał, który według zapowiedzi twórców ma być wstrząsający.
„Under the Knife” to całkiem przyjemny odcinek, w którym irytujących momentów nie ma zbyt wiele, w czym zasługa ograniczonej roli Gordona, a przecież nie tak powinno postrzegać się głównego bohatera.
CIEKAWOSTKI I UWAGI:
- W odcinku, chociaż wymienieni w obsadzie, nie pojawiają się Victoria Cartagena, Andrew Stewart-Jones, John Doman i Jada Pinkett Smith.
- Oswald wspomina o sąsiedzie, panu Yatsko, jest to odniesienie do Thomasa Yatsko, regularnego operatora „Gotham”.
- Bal fundacji Wayne’ów odbywa się w Fledermaus Gallery. „Fledermaus” po niemiecku to „nietoperz”.
- Klinika kosmetyczna znajduje się przy ulicy Grant i 80. Może to być aluzja do Alana Granta, scenarzysty komiksów z Batmanem.
- Zagadka Edwarda: „I can start a war or end one. I can give you the strength of heroes or leave you powerless. I might be snared with a glance but no force can compel me to stay. What am I?” – Odpowiedź: „Love”.