Tytuł odcinka: „PILOT”
Data premiery: 22 września 2014 (USA) | 8 października 2014 (Polska)
Reżyseria: Danny Cannon
Scenariusz: Bruno Heller
Oglądalność: 8,21 mln (w przedziale wiekowym 18-49 – współczynnik 3.2)
Twoja ocena:
[yasr_visitor_votes size=”medium”]


Nowo przybyły do Gotham porucznik James Gordon postanawia walczyć z przestępczością, która co raz bardziej zagraża miastu, mimo wszechobecnej korupcji. W swoim pierwszym zadaniu musi rozwiązać sprawę zabójstwa Thomasa i Marthy Wayne’ów, oraz pomóc ich osieroconemu synowi Bruce’owi poradzić sobie ze stratą.

Obsada:Gościnnie występują:
Ben McKenzie
Donal Logue
Jada Pinkett Smith
Sean Pertwee
Robin Lord Taylor
Erin Richards
David Mazouz
Camren Bicondova
Zabryna Guevara
Cory Michael Smith
Victoria Cartagena
Andrew Stewart Jones
John Doman
detektyw James Gordon
Harvey Bullock
Fish Mooney
Alfred
Oswald Cobblepot/Pingwin
Barbara Kean
Bruce Wayne
Selina Kyle/przyszła Catwoman
kapitan Sarah Essen
Edward Nygma/przyszły Riddler
Renee Montoya
Crispus Allen
Carmine Falcone
Richard Kind
Drew Powell
Grayson McCouch
Brette Taylor
Daniel Stewart Sherman
Clare Foley
Polly Lee
Jon Beavers
Victor Cruz
Michael Kostroff
Robert Jimenez
Roberto Lopez
Jeremy Sample
Ruy Iskandar
Geoffrey Murphy
Danny Schoch
Roberta Colindrez
Justin Carter
burmistrz Aubrey James
Butch Gilzean
Dr. Thomas Wayne
Martha Wayne
Mario Pepper
Ivy Pepper
Alice Pepper
komik
policjant dyżurny
sierż. Tannenbaum
Raoul
pomocnik #1
pomocnik #2
kelner u Fish Mooney
wielki facet na policji
zamaskowany mężczyzna
pani detektyw
policjant w okularach

W jednej z uliczek Gotham City dochodzi do tragedii. Podczas napadu giną Thomas i Martha Wayne’owie, a świadkiem tej zbrodni jest ich syn Bruce. Na schodach pożarowych jest jeszcze jeden świadek, amatorka mleka i portfeli – Selina Kyle. Sprawa trafia w ręce znającego Gotham od podszewki detektywa Harveya Bullocka oraz młodego Jima Gordona, który stara się odnaleźć w rzeczywistości miasta. Młody policjant składa obietnicę osieroconemu chłopcu, że złapie mordercę jego rodziców, chociaż wie, że będzie ją bardzo ciężko dotrzymać.

Harvey: What else you got?
Edward: What’s nowhere, but everywhere, except for where something is?
Jim: Nothing.
Harvey: You need professional help, Nygma. Seriously.

Barbara: Look at you in your excellent suit. You know, I’m so happy you don’t have to wear that silly uniform anymore.
Jim: You told me it looked good.
Barbara: I lied.

Znający Fish Mooney, która rządzi okolicą, w której zginęli Wayne’owie, Harvey zdobywa informacje na temat podejrzanego Mario Peppera. Podczas próby zatrzymania zbir się wymyka i ostatecznie Bullock zmuszony jest, ratując życie Jimowi, do zastrzelenia przestępcy, w którego domu znaleziono perły oraz broń odpowiadającą narzędziu zbrodni.

Pracujący dla Jednostki ds. Przestępczości detektywi Montoya i Allen mają dowody, że Peppera wrobiła mafia i policja, by szybko zamknąć sprawę morderstwa wpływowych mieszkańców Gotham. Pracownik Fish Mooney, Oswald Cobblepot postanowił skorzystać z okazji i doniósł na swoją szefową, że ta jeszcze przed akcją policji miała znalezione perły.

Informacje o tym, że zabity mógł być niewinny docierają także do Jima poprzez jego narzeczoną Barbarę, która zna Montoyę. Detektyw szybko ustala, że w domu ofiary, gdzie są tylko żona i córka Ivy, nie ma lśniących butów, które zapamiętał Bruce. Na własną rękę postanawia porozmawiać z Fish Mooney co kończy się dla niego wizytą w rzeźni, gdzie ma zostać zabity. Z opresji ratuje go interwencja Harveya, ale tylko do czasu, gdyż Mooney nie ma zamiaru tolerować zagrażającej jej dwójki gliniarzy. Pomoc bohaterom przychodzi z niespodziewanej strony, szefa mafii Carmine’a Falcone, który znał kiedyś ojca Jima.

Carmine Falcone: Who knows who killed the Waynes? Some lowlife. We needed a culprit before the funeral. Pepper was sacrificed so that the people of Gotham would see swift justice done, so they can feel safe and secure.
Detective James Gordon: And that matters so much to you.
Carmine Falcone: Of course. I’m a businessman. You can’t have organized crime without law and order.

Jim: Why were you up on the roof?
Bruce: I’m learning to conquer fear.
Jim: Fear doesn’t need conquering. Fear tells you where the edge is. Fear is a good thing.

Żeby przetrwać w Gotham City Gordon musi działać tak jak jego koledzy w policji. Sprawa Wayne’ów ma pozostać zamknięta, a jedyny świadek, Cobblepot ma zostać usunięty. Wiedząc, że jeśli tego nie zrobi to nie tylko jego życie będzie na szali, ale także ukochanej Barbary, Jim finguje śmierć Oswalda, ostrzegając go by ten nigdy nie wracał do Gotham.

Następnego ranka Jim Gordon odwiedza w Wayne Manor próbującego zwalczyć swój strach Bruce’a, któremu wyjawia, że morderca jego rodziców cały czas jest na wolności. Młody panicz nie jest z tego powodu wcale zmartwiony.

Autor: Q

Czas oczekiwania na premierę pierwszego odcinka serii „Gotham” minął szybciej, niż się tego spodziewałem. Produkcja była silnie promowana przez twórców oraz stację, dlatego tym bardziej ciężko było zapomnieć o tym, że to już niedługo. Osobiście nie robiłem sobie wielu oczekiwań – jak z każdym tworem związanym z Mrocznym Rycerzem, chciałem mieć jak najbardziej otwarty umysł na propozycję Bruno Hellera i jego ekipy.

Mogę śmiało powiedzieć, że odcinek pilotażowy odebrałem bardzo pozytywnie. Większość moich obaw się nie sprawdziła, a już na pewno nie na tyle mocno, aby mi to przeszkadzało. Przede wszystkim należy pochwalić twórców za bardzo dobrze pokazane tytułowe Gotham. Słynne miasto zostało przeniesione z kart komiksów na ekrany telewizorów pod każdym, ważniejszym względem – odpowiednia architektura, klimat, wnętrza, mieszkańcy – wszystko to powoduje, że widz (szczególnie obeznany z pierwowzorem) nie poczuje się oszukany. Co najważniejsze – nawet w dzień Gotham wygląda na niezbyt przyjazne miejsce.

„Gotham” jest kolejną historią opartą na znanych nam motywach, które przez lata niejednokrotnie przechodziły ewolucję. Twórcy zaproponowali kilka zmian, które zdecydowanie posiadają potencjał na stworzenie ciekawych wątków. Większość z nich będzie się oczywiście wiązać z morderstwem Wayne’ów, które jak w większości wizji komiksowych, staje się ciężką do rozgryzienia zagadką. Dla mnie jednak najbardziej interesująco zapowiadającym się motywem jest odkrywanie tego, jak bardzo skorumpowane jest Gotham i jakie niebezpieczeństwa będą się z tym wiązać dla bohaterów. Już w pierwszym odcinku dowiadujemy się o wielu zaskakujących powiązaniach, które przysporzą Gordonowi niejeden problem.

Jedyna rzecz, która mnie martwiła przed seansem to zbyt duże nagromadzenie postaci pobocznych pokroju Seliny Kyle czy Edwarda Nygmy. Obawiałem się wielu nachalnych wzmianek i żartów w stronę widza, które miały sugerować przyszłość każdej z tych osób. Całe szczęście nie były one zbyt intensywne a same postaci nie pojawiają się nachalnie co kilka minut. Jeśli zaś chodzi o głównych bohaterów, to Ben McKenzie stworzył wciągającą kreację młodego Gordona (mimo zauważalnego momentami braku różnorodności ekspresji na twarzy), który od razu zdobywa sympatię widza. Bardzo dobrze odegrał swoją rolę także Donal Logue – jego Bullock już zdaje się być najsilniejszym atutem serialu, zaraz obok równie ciekawego Pingwina Robina Lorda Taylora. Warto także zwrócić uwagę na nową postać, którą jest Fish Mooney graną przez Jadę Pinkett Smith.

Mimo wielu pozytywów, trudno nie było zauważyć w kilku momentach, że tempo było zdecydowanie za szybkie. To niestety bolączka wielu odcinków pilotażowych, dlatego tutaj niestety było podobnie. W niektórych miejscach kulały także dialogi, które mogły być lepiej poprowadzone. Nie jestem także przekonany do gry aktorskiej Erin Richards oraz Andrew Stewart-Jones (a może to twórcy nie chcą nam ich lepiej pokazać?), ale trzymam kciuki, że z czasem przyjdzie pozytywna zmiana.

„Gotham” zaliczył definitywnie pozytywny start i już nie mogę się doczekać kolejnych odcinków. Mam nadzieję, że otwarte wątki będą odpowiednio prowadzone przez twórców, gdyż mają bardzo silny potencjał. Jeśli przedstawiane postaci również będą traktowane z szacunkiem, produkcja Hellera będzie bardzo dobrym przykładem tego, że nie tylko Mroczny Rycerz zasługuje na bycie na pierwszym planie.

PS Mocno zawiodłem się na fakcie, że w serialu w żaden sposób nie jest wymieniony Bill Finger, który jest między innymi odpowiedzialny za nazwanie tytułowego Gotham. Całe szczęście nie pojawia się za to żadna wzmianka o Bobie Kane’e.

Ocena: 4 nietoperki

Autor: kelen

Tytuł „Gotham” doskonale pasuje do serialu jaki otrzymaliśmy. Nie jest to bowiem tylko historia po policjantach, ale o różnych osobach i aspektach słynnego miasta. Trzeba przyznać, że twórcom udało się uchwycić klimat miasta. Jest mrocznie, niebezpiecznie i momentami dość brutalnie, a policja jest do szpiku kości skorumpowana. W tym świecie ma się odnaleźć Jim Gordon, którego środowisko jest zepsute. Nie ma on co liczyć na wsparcie jak się wydaje uczciwych Montoyi i Allena, którzy od razu zakładają, że Gordon jest jak reszta glin. O dwójce tych postaci nie da się nic dobrego powiedzieć, bo niestety wcielający się w nich aktorzy wypadają mizernie, tak jak zbiry na usługach Fish Mooney. Do tych zbirów wbrew oficjalnego opisowi nie należy jednak Oswald Cobblepot. Może trochę za dużo jest w nim pingwinowości, ale zdecydowanie jest to bohater, dla którego widzowie będą oglądać ten serial. Bezwzględny, inteligentny i rządny władzy.



Z głównych aktorów większość wypada dobrze. Widać, że są to osoby z doświadczeniem, dlatego już w pierwszym odcinku udaje się im uchwycić istotę granych postaci. Problem z tym mają tylko wspomniani wcześniej mniej ograni aktorzy jak Victoria Cartagena, czy Andrew Stewart Jones. Pozytywnie zaskoczył mnie Ben McKenzie, ale za to kompletnie jak na razie zawiódł odtwórca Alfreda Sean Pertwee.

Pod względem technicznym, zwłaszcza w przypadku oświetlenia, pilotowy odcinek w kilku momentach naprawdę nie porywa. Wydaje się, że twórcy mimo, że praktycznie było pewne, że produkcja dostanie zamówienie na pełny sezon, szukali oszczędności. Samego policyjnego śledztwa nie ma tu za wiele, cały docinek bardzie służy jako wprowadzenie do telewizyjnego świata Gotham i przedstawienia poszczególnych bohaterów. O ile Edward Nygma jako ekspert kryminalny się sprawdza, to już dziewczyna imieniem Ivy otoczona roślinami jest zbędnym wskazaniem, że w przyszłości będzie to Poison Ivy.



O ile pierwszy odcinek „Gotham” nie jest pozbawiony wad, to ma on też potencjał na coś większego. Postać Oswalda to mocny punkt serialu. Ciekawie zapowiada się również wątek z Falcone’em, zwłaszcza gdy dowiadujemy się, że znał on ojca Jima. Kto wie może jego śmierć nie była wypadkiem? Na uwagę zasługuje też postać młodej Seliny Kyle, które jest poniekąd obserwatorką wydarzeń. Do tej pory starała się tylko przetrwać, ale wydaje się, że śmierć Wayne’ów, której była świadkiem, wywrze na nią duży wpływ, tak ja dotknęło to młodego Bruce’a.

Ocena: 4 nietoperki

Autor: Q

WARTO WIEDZIEĆ:

  • Wg Bruce’a Wayne’a zabójca jego rodziców miał lśniące buty.

CIEKAWOSTKI I UWAGI:

  • W barze, Harvey Bullock wymienia róg ulicy 4 oraz Grundy’ego, co odnosi się do postaci Solomona Grundy’ego, przestępcy urodzonego w Gotham City.
  • Mieszkanie Barbary Kean posiada dużą tarczę zegarową, która z kolei jest silnie związana z miejscem operacji Birds of Prey – Clock Tower. Członkiem tej drużyny jest między innymi córka serialowej pary – Barbara Gordon, znana także jako Batgirl oraz Oracle.
  • Wedle tabliczek umieszczonych na posiadłości Wayne’ów, została ona zbudowana w 1914 roku – dokładnie tym samym, w którym urodził się Bill Finger, współtwórca Batmana oraz wielu innych postaci z jego otoczenia – w tym Jamesa Gordona. Nazwał on także tytułowe Gotham City.
  • Występ komika w barze Fish Mooney nawiązuje do jednej z możliwych przeszłości Jokera. Wedle doniesień z sieci, każdy odcinek ma zawierać wskazówkę dotyczącą tej postaci w formie różnych osób.
  • W trakcie morderstwa Wayne’ów pojawia się motyw związany z perłami Marthy, który wprowadził po raz pierwszy Frank Miller w komiksie „Powrót Mrocznego Rycerza”, zaś obraz młodego Bruce’a w otoczeniu martwych rodziców jest niemalże identyczny do okładki „Batmana #404” (pierwszy rozdział „Batman: Rok Pierwszy”).
  • Burmistrzem Gotham City jest Aubrey James – w komiksach „Batman: Legends of the Dark Knight #204” oraz „Batman: The Return of Bruce Wayne #5” pełnił dokładnie tą samą rolę w okresie morderstwa Wayne’ów.
  • Posiadłość Wayne’ów w serialu „zagrał” Webb Institute – budynek został również wykorzystany w tym samym celu w filmach „Batman Forever” oraz „Batman and Robin”.


Kalendarium

Forum