Zwiastun zawiera kilka ujęć z pierwszego teaser trailera. Ich analizę znajdziecie pod tym linkiem.
Trailer rozpoczyna się słowami pani senator graną przez Holly Hunter. Superman zostaje postawiony przed rządem za jego poczynania z poprzedniego filmu, „Człowiek ze stali”.
Nie jest to pierwszy raz, kiedy bohater odwiedza tego typu miejsce. Bywało tak chociażby w „Kingdom Come”, czy „Superman: Peace on Earth”.
W środku widzimy również znajomą twarz. Zaraz obok Holly Hunter znajduję się Patrick Joseph Leahy, amerykański polityk i prywatnie wielki fan komiksów, szczególnie tych z Batmanem. Wcześniej wystąpił gościnnie w „Batman Forever”, „Batman and Robin”, „Batman: The Animated Series”, „The Dark Knight” i „The Dark Knight Rises”.
Przed budynkiem senatu znajduje się tłum ludzi. Widzimy w większości przeciwników (jedna z osób wrysowała nawet swastykę w tarczę Supermana), ale możemy dojrzeć też kilku fanów Człowieka ze stali. Ich transparenty mówią „S Saving Lives” („S ratuje życie”). Na jednym napisano także „Marry me, Superman” („Wyjdź za mnie, Supermanie”).
W późniejszym czasie zwiastuna widzimy inną scenę, która toczy się przed senatem, co zdradzają barierki i otoczenie Lois (ludzie z transparentami). Najwyraźniej spotkanie z Supermanem skończy się jakimś niespodziewanym atakiem.
Kolejne sceny pokazują nam, że Bruce Wayne był w Metropolis, kiedy Superman walczył z Zodem.
Widok niszczonego budynku to dokładnie ta scena z „Człowieka ze stali”, gdy przeciwnik bohatera dewastuje wnętrza budowli swoim laserowym spojrzeniem. Wprawne oko zauważy, że ujęcie walącego się obiektu ze zwiastuna to lustrzane odbicie kadru poprzedniego filmu.
Bruce jest w wyraźnym szoku i za wszelką cenę próbuje uratować ludzi, biegnąć wprost na przewracający się budynek.
Tak jak donosił artykuł z Entertainment Weekly, w trakcie potyczki dwóch postaci, zniszczony został obiekt należący do Wayne’a – w zgliszczach możemy dojrzeć jego logotyp, „Wayne Financial”.
Następnie widzimy zniszczony dom w odosobnieniu, który najprawdopodobniej jest opuszczoną posiadłością Wayne’ów. Obecność Bruce’a w Metropolis może sugerować, że zrezygnował ze swojego miejsca zamieszkania na rzecz przebywania bliżej społeczeństwa.
Kolejna scena to przejście do bat-jaskini. Po prawej stronie widzimy strój Robina, a zaraz obok drabinę w wodzie. Może to sugerować obecność bat-łodzi w arsenale Batmana.
Przechodzimy ponownie do Bruce’a Wayne’a, który dostaje w liście fragment gazety z artykułem na temat zniszczenia należącego do niego budynku oraz śmierci obecnych tam osób. Na papierze napisano odręczną wiadomość: „Pozwoliłeś umrzeć swojej rodzinie”. Kto jest nadawcą? Pierwsze skojarzenie (chociażby ze względu na kolejne sceny) to Joker. Bruce jest ponownie zszokowany i dostajemy kolejny wgląd na powody, dla których bohater będzie zaślepiony chęcią pozbycia się Supermana.
Dodatkowo, w tle możemy dojrzeć portret Thomasa Wayne’a. Wcześniej mogliśmy go zobaczyć na planie filmowym.
Następna scena ukazuje nam powracającego do formy Wayne’a. Ponownie widzimy scenę z bat-jaskini, gdzie otwierana jest gablota ze strojem Batmana (poprzedni zwiastun). Po chwili mamy pierwszy wgląd na postać Alfreda granego przez Jeremy’ego Ironsa. Obok w telewizorze widać prawdopodobnie Supermana.
Przechodzimy do Gotham City, gdzie najwyraźniej policja jest świadkiem powrotu Batmana – odnajdują broń bohatera na miejscu zdarzenia razem ze schwytanym przestępcą posiadającym odbity/wypalony kształt batarangu.
Szybkie przejście na scenę z nietoperzami i krzykiem sugerować może, że Batman będzie w posiadaniu urządzenia do przywoływaniu tych zwierząt tak samo, jak w „Batman: Rok Pierwszy” Franka Millera.
Mroczny Rycerz zainteresował także Clarka Kenta, któremu nie podobają się działania bohatera z Gotham. Perry White jest wyraźnie niezadowolony z postawy swojego dziennikarza.
Kolejne sceny przedstawiają nam Supermana w roli bohatera całego świata. Mamy kilka powrotów do fragmentów poprzedniego zwiastuna. Dowiadujemy się, że kobieta wyciągająca ręce ku herosowi znajduje się na terenie powodzi, a bohatera wezwano za pomocą wymalowanego na dachu białego symbolu „S”. Tajemnica rakiety również zostaje rozwiązana – Kal-El nie jest odpowiedzialny za jej zniszczenie, lecz ratuje pasażerów.
Do gabinetu Lexa Luthora wprowadzana jest pani senator. Osobą otwierającą drzwi jest prawdopodobnie postać asystentki Luthora grana przez Tao Okamoto.
Pierwsze spojrzenie na słynnego przeciwnika Supermana ukazuje nam jego bujną czuprynę. Nie jest to wbrew pozorom odejście od kanonu komiksowego. Twórcy nieraz wprowadzali Lexa Luthroa, który dopiero później miał ogoloną głowę. Taki wizerunek widzimy między innymi w historii „Superman: Birthright”.
Klęczący Superman przed Lexem Luthorem może sugerować kilka rzeczy. Pierwszym skojarzeniem jest oczywiście kontrola umysłowa. Z drugiej strony, Kal-El być może zostanie zmuszony do podlegania biznesmenowi – wzrok bohatera mocno implikuje brak zadowolenia. Warto zauważyć, że Luthor posiada bandaż na dłoni.
Ponownie widzimy Tao Okamoto, tym razem w towarzystwie żołnierzy i tajemniczego pakunku. Widnieje na nim skrót USAMRIID, który oznacza United States Army Medical Research Institute of Infectious Diseases (Medyczny Instytut Badawczy Chorób Zakaźnych Wojska Stanów Zjednoczonych). Jak łatwo się domyślić, przewożony może być tam kryptonit lub ciało Zoda.
Skoro mowa o złoczyńcy „Człowieka ze stali”, zaraz później widzimy, jak ktoś otwiera torbę z jego szczątkami.
Wracamy do jaskini Batmana. Widzimy, że kabinę ze strojem Mrocznego Rycerza otwiera panel dotykowy. Oczywiście najważniejszym odkryciem jest strój Robina. Bruce przygląda się szczególnie napisowi, który pozostawił Joker. „Ha Ha, Joke’s On You, Batman” („Ha ha, i komu teraz jest głupio, Batmanie?”) od razu kieruje nas do „Death in the Family”, komiksu, gdzie Książę Zbrodni odpowiada za śmierć drugiego Robina, Jasona Todda. Przedstawiony strój jednak nie przypomina do końca wariantu tej postaci. Całkiem możliwe, że twórcy postanowili uśmiercić Dicka Graysona ze względu na małą popularność Todda wśród masowego odbiorcy. Warto zwrócić uwagę na dziury po kulach na stroju (prawe ramie, miejsce pod „e” w napisie „Joke’s”).
„20 years in Gotham. How many good guys are left? How many stayed that way?” („20 lat w Gotham – ile dobrych ludzi tam zostało? Ilu z nich nadal takimi jest?”). Bruce dzieli się swoimi obawami z Alfredem w stosunku do Supermana. Ten krótki fragment sugeruje również, że Batman działał co najmniej 20 lat lub tak wiele minęło od jego emerytury. „How many good guys are left?” z kolei może odnosić się do śmierci Robina lub braku takich postaci jak James Gordon.
Zwiastun po raz kolejny pokazuje sceny z poprzedniej zapowedzi. Widzimy Supermana w otoczeniu żołnierzy z symbolem bohatera na ramieniu.
W późniejszym etapie trailera zostaje nam pokazane, jak Batman w swoim nowym stroju walczy na pustyni z ową armią.
Przypomina on wariację kostiumu z takich komiksów jak „Batman: Gotham w świetle lamp gazowych”, czy „Superman: Red Son”. Najwięcej podobieństwa widać jednak w stroju Mrocznego Rycerza z elseworldu „JSA: Liberty Files”, gdzie bohater przebywa w Egipcie i również zdarzyło mu się walczyć na pustyni.
Inną kwestią jest sceneria. W jednym ujęciu w tle widzimy budynek przypominający architekturę Paradise Island, czyli miejsca pochodzenia Wonder Woman. Pustynny krajobraz wydaje się być jednak negacją tej teorii.
Sama interpretacja sceny również jest bardzo problematyczna. Biorąc pod uwagę obsesję Batmana na punkcie powstrzymania Supermana, w którym widzi wielkie zagrożenie, być może jest to wizja z koszmaru sennego Bruce’a. Sam Alfred zwraca uwagę, że Wayne wygląda, jakby szykował się na wojnę i podkreśla, że Kal-El nie jest ich przeciwnikiem.
Jesteśmy także świadkami walki Batmana z przestępcami. Scena wyraźnie pokazuje, że strój w żaden sposób nie krępuje ruchów szyi, o co wielokrotnie się martwiono po pierwszej fotografii promocyjnej.
Zwiastun zawiera także prawie całą sekwencję, która została pokazana podczas Comic-Conu w San Diego w 2014 roku. Widzimy też fragment bitwy Batmana w zbroi z Supermanem. Otoczenie, do którego trafiają po przebiciu się przez dach budynku, przypomina okolice, gdzie widzieliśmy Mrocznego Rycerza również w poprzednim zwiastunie.
W trakcie zapowiedzi widzimy też dwie szybkie, enigmatyczne sceny. Pierwsza, podwodna może kojarzyć się z Aquamanem, ale również z odkryciem kryptonitu, który mógł dawno temu wylądować na Ziemi. Grupa ludzi na koniach z kolei nasuwa związek z Amazonkami, ale ujęcie nie pozwala jednoznacznie określić płci jeźdźców.
Zack Snyder przywołuje słynną scenę morderstwa Wayne’ów. Doniesienia z planu filmowego w ten sposób zostały potwierdzone – ojca Bruce’a zagrał Jeffrey Dean Morgan. Wcześniej wcielił się między innymi w Komedianta w „Strażnikach” Snydera. Thomas oraz Bruce są podobnie ubrani, jak w komiksie „Powrót Mrocznego Rycerza”.
Z tej samej historii odtworzono także scenę zbliżenia na strzelający pistolet.
Widzimy również pogrzeb rodziców Bruce’a. Ich trumny niesione są do krypty Wayne’ów. Na przodzie widać młodego Bruce’a w, prawdopodobnie, towarzystwie Alfreda.
W jednej z sekwencji widzimy płonący budynek LexCorp, do którego ktoś zmierza w pośpiechu na motorze. Pojazd posiada tylne światła w kształcie litery X, sugerując, że właścicielem jest sam Lex Luthor, o ile rzecz jasna wzór nie jest zwykłym przypadkiem. Inne ujęcie pokazuje nam budynek wewnątrz, gdzie na ziemi leży mnóstwo broni oraz naboi. Opatrywani są ranni, a jedna osoba ze spokojem spaceruje po pomieszczeniu – być może również Luthor. Biorąc pod uwagę obecność piłki do kosza oraz doniesienia, że w środku faktycznie znajduje się sala do gry w koszykówkę, lokacja nie budzi żadnych wątpliwości.
Zaraz później widzimy Luthora we własnej osobie, gdy ogląda kryptonit, czyli pozostałość po rodzinnej planecie Supermana Krypton. Jest to najsłynniejsze zagrożenie dla Kal-Ela.
Po raz pierwszy widzimy jak prezentuje się filmowa Diana Prince, czyli Wonder Woman, graną przez Gal Gadot.
Powyższe fragmenty walki prawdopodobnie toczą się w tym samym miejscu. Biorą w niej udział Wonder Woman oraz Batman, jak się może wydawać, przeciwko samemu Supermanowi.
W trakcie jednej ze scen Diana przyjmuje swoją słynną pozę podczas odbijania pocisków.
Warto zwrócić uwagę, że za Wonder Woman widać kokpit zniszczonego pojazdu Batmana (być może to samolot, który wcześniej leciał nad terenem). Implikuje to związek ze sceną z poprzedniej zapowiedzi, gdzie Mroczny Rycerz zdaje się wydostawać z gruzów.
Charakterystyczną pozę przyjmuje również Batman. Jedna z klatek wygląda prawie identycznie, jak okładka pierwszego rozdziału „Powrotu Mrocznego Rycerza”.
„God versus man. Day versus night.” („Bóg przeciw człowiekowi. Dzień przeciw nocy”). Scena, w której Lex wypowiada tę kwestię, biorąc pod uwagę jego ubiór i miejsce, w jakim się znajduje, odbywa się w podobnym czasie, co sekwencja z klękającym Supermanem. Być może Lex Luthor obserwuje wtedy wyżej przytaczaną batalię między Batmanem i Kal-Elem, do której dołącza Wonder Woman.
Wspólny teren i sekwencję dzielą prawdopodobnie również powyższe sceny (okolice stacji benzynowej w Gotham).
Finałowa kwestia Lexa Luthora to „The red capes are coming. The red capes are coming” („Nadchodzą czerwone peleryny. Nadchodzą czerwone peleryny”). Jest to parafraza słów „The Readcoats are coming! The Redcoats are coming!” Paula Revere’a z 1775 roku. Wypowiedział je w trakcie Wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych, aby ostrzec amerykańskie wojska przed najazdem Brytyjczyków, których charakterystycznym elementem ubioru były czerwone płaszcze. Za zwrócenie uwagi na pochodzenie cytatu dziękujemy Radkowi Wiejekowi.