Czy superbohaterowie mają maski z pustymi oczami, przez błędny pogląd Lee Falka na temat greckich posągów.
W zasadzie tak.
Wielu fanów zapewne zadawało sobie pytanie, „Dlaczego superbohaterowanie rysowni są tak, że w maskach mają puste białe oczy bez źrenic?”.
Taki styl z białymi oczami dotyczy większości superbohaterów, w tym Batmana. Wizerunek ten utrwalił również serial animowany „Batman: TAS”. Niewątpliwie taki efekt robi wrażenie w przypadku superbohaterów, ale też tworzy pole do żartów.
Wydaje się, że maski z pustymi oczami po prostu stały się standardem, za którym podążali wszyscy twórcy komiksów o superbohaterach przez lata.
Jednym z najbardziej znanych wczesnych użytkowników tej koncepcji był Harold Gray w swoim kultowym komiksie Little Orphan Annie.
Jednak wydaje się mało prawdopodobne, aby ktokolwiek naprawdę czerpał jakąkolwiek modę na superbohaterów z tego, jak Harold Gray narysował Little Orphan Annie.
Za taki stan rzeczy odpowiedzialny jest Lee Falk i jego klasyczny superbohater, Phantom, pierwszy znaczący kostiumowy superbohater w amerykańskich komiksach, debiutujący dwa lata przed pojawieniem się Supermana w „Action Comics #1”. Projekt Phantoma Falka miał te charakterystyczne puste oczy, które od tamtej pory były kopiowane przez każdego innego zamaskowanego superbohatera. Komiksy miały duży wpływ na wszystkich artystów komiksowych superbohaterów, więc jest jasne, że odnoszący sukcesy bohater Falka i jego projekt maski zainspirowali innych bohaterów, którzy też nosili maski.
W rozmowie z Raymondem Elmanem, Falk wyjaśnił projekt swojego bohatera:
Zbudowałem świat dla Phantoma i postaci. Phantom ma miejsce w dżungli i ma kilka domów w Ameryce, Europie, jeden w Golden Beach i tak dalej.
Phantom pochodzi ze świata klasycznych bohaterów, którzy byli moim światem gdy byłem chłopcem. Wszyscy wielcy bohaterowie greckich i rzymskich mitów. A moja odpowiedź na światową popularność Phantoma jest taka, że Phantom dotyka mitologii wszystkich kultur. To nie było przypadkowe. Próbowałem go w ten sposób ukształtować.
Właściwie nie dałem mu oczu. Oznacza to, że nie możesz zobaczyć jego oczu. Kiedy go stworzyłem, myślałem o rzymskich i greckich popiersiach bohaterów, których oczy były puste. Jeśli dasz oczy Phantomowi, zmieni to cały wygląd. Brak oczu nadaje mu boskiego obrazu.
Interesującą rzeczą jest oczywiście to, że tak naprawdę NIE dotyczy to popiersi, o których mówi Falk!
Jak zauważył blog artystyczny artblot:
Chociaż w dwudziestym wieku trwały debaty, teraz jest to naukowo pewne: Grecy faktycznie malowali źrenice na oczach swoich rzeźb. Mało tego, malowali całą rzeźbę.
Niemiecki archeolog Vinzenz Brinkmann odegrał kluczową rolę w potwierdzeniu tego. Użył lamp o dużej intensywności, światła ultrafioletowego, odlewów gipsowych, kamer i słoików ze sproszkowanego materiału, aby znaleźć chemiczne pozostałości pigmentów mineralnych i organicznych, które pierwotnie znajdowały się na tych rzeźbach. Kilka z nich to sproszkowany malachit (zielony), azuryt (niebieski), związki arsenu (żółty / pomarańczowy), cynober (czerwony), a także zwęglone kości i winorośl (czarne).
Kwestia braku oczu w posągach niepokoiła też Michała Anioła.
W okresie renesansu mieszkańcy Europy cieszyli się nowo odkrytym podziwem dla kultury klasycznej starożytności, a rzeźby z białego marmuru odkopywano w całej Grecji. Michał Anioł tworzył arcydzieło rzeźbiarskie po arcydziele i chociaż nie wszystkie przedstawiały postacie z mitów greckich lub rzymskich, podążał za „przykładem” greckim i rzymskim, rzeźbiąc w białym marmurze.
Michał Anioł najpierw wyrzeźbił źrenice w oczach Dawida i od tego czasu nadal umieszczał je w swoich rzeźbach. W rzeczywistości źrenice Davida wyglądają jak małe serduszka. Można przypuszczać, że nieregularny kształt miał dać zniekształcony efekt odbicia na gałkach ocznych z daleka. W końcu rzeźba ma 14 stóp wysokości, więc z pewnością ogląda się ją z pewnej odległości.
Falk niekoniecznie się mylił. Niewykluczone, że podejrzewał, że pierwotnie posągi nie były pozbawione oczu, ale ważne jest, że posągi wyglądały dla nas w popkulturze jako bezokie, więc gdyby Falk chciał wykorzystać siłę tych projektów, to nadal ma sens, aby jego rysunki były pozbawione oczu, nawet jeśli wiedział, że oryginały mają je.
Źródło: CBR