Zastawialiście się dlaczego zdecydowano się dodać żółtą obwódkę do loga Batmana, kulisy tej sprawy odsłania Michael Uslan:
Adwokat DC, Bernie Kashdan, wyjaśnił mi w 1974 r., że dodanie żółtej obwódki było umotywowane potrzebą DC, by zastrzec znak towarowy Batmana na potrzebę handlu etc. Opinia prawna była taka, że prosty rysunek czarnego nietoperza był niewystarczający, aby można go było zastrzec pod względem handlowym. Opinia prawna była taka, że dodanie żółtej obwódki dałaby im łatwy do zabezpieczenia znak, który mogliby zastrzec.
Wyjaśnił mi to nie tylko prawnik DC w 1974 roku, ale później wiceprezes (później prezes) DC Comics, Sol Harrison, powtórzył mi to niezależnie. W DC, gdy dochodziło do czegokolwiek związanego z prawami, prawami autorskimi, znakami towarowymi itp., prawo miało pierwszeństwo przed twórczością. DC była małym biurem od wczesnych lat do połowy lat 70., a Julie nigdy nie sprzeciwił się temu, co mówią Bernie i Sol. Ważne jest zrozumienie motywacji korporacyjnej stojącej za tym.
Jack Leibowitz, jeden z właścicieli National Periodical Publications / DC Comics, miał siostrzeńca imieniem Jay Emmett, który pracował w DC od 1940 roku. Był pracownikiem licencjackim National od końca lat czterdziestych.
W 1960 roku wraz z partnerem, Allanem Stonem, założył Licensing Corporation of America. Liebowitz już rozumiał potencjał dochodu brutto z handlu i że było go zbyt mało w ciągu ostatnich kilku dekad. Jeśli DC miałoby rosnąć i gdyby Batman miał się dobrze rozwijać, trzeba było z tego korzystać i znacznie rozszerzyć.
Należy pamiętać, że o serialu telewizyjnym o Batmanie rozmawiano od 1961 roku. Doprowadziło to że około roku 1962 lub 63, kiedy adwokatowi DC po raz pierwszy zlecono zadanie upewnienia się, że wszystko, co musi być oznaczone znakiem handlowym lub prawem autorskim, było uporządkowane i bezpieczne.
Tak więc Bernie Kashdan zaczął pracować nad tym wraz z zewnętrznym adwokatem, a następnie pozwolił Irwinowi Donenfeldowi i Jackowi Liebowitzowi poznać wymagania dotyczące oznakowania klatki piersiowej Batmana. Irwin lub Bernie poinstruowali redaktora Julie Schwartza, co było potrzebne. W żaden sposób Julie ani żaden redaktor DC nie miałby mocy, autorytetu ani siły, by jednostronnie dokonać zmiany tak wielkiej jak symbol najlepszej postaci bez polecenia i / lub zatwierdzania z góry.
W 1965 r. LCA nabyło prawa do sprzedaży dla Jamesa Bonda. Po piętach tej przełomowej wiadomości, LCH w 1965 roku został kupiony przez National za 38 000 akcji National.
Później, w 1965 roku, kiedy Greenway Productions Williama Doziera i 20th Century Fox zawarły umowę z National i ABC w sprawie Batmana, prawa do merchandisingu miały być obsługiwane przez NPP’s Licensing Corporation of America.
A reszta to historia. – Michael Uslan
Źródło: Batman-On-Film.com