(Źródło fotografii: Jonathan Harbour)


Joseph „Jeph” Loeb III
Data urodzin: 29.01.1958
Kraj pochodzenia: Ameryka

Jeph Loeb urodził się w Stamford, stanie Connecticut. W 1970 po raz pierwszy spotkał się z komiksami, którymi od razu się zainteresował. W tym samym roku jego list został opublikowany w „Amazing Adventures #9” wydawnictwa Marvel. Przekonał też swojego ojca, aby odkupił od Toma Chicarella kolekcję komiksów, w której znajdywały się wszystkie wydane do tej pory zeszyty z Marvela od 1961 roku. Ojciec Jepha sfotografował później ulubione numery Toma w całości i posłał mu pocztą, aby mógł nadal je czytać.

W późniejszym czasie Jeph Loeb poznał swojego komiksowego mentora – Elliota Maggina. Maggin był przyjacielem ojczyma chłopca, który podczas jednego ze wspólnych obiadów rodzinnych miał wykorzystać sugestię młodego Josepha i stworzyć później komiks „Superman #247” z historią „Must There Be a Superman?”.

Studiował na uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku, gdzie uzyskał licencjat oraz tytuł magistra z dziedziny filmu. Debiutem Loeba na wielkim ekranie był wspólny scenariusz z Matthewem Weismanem do obrazu „Teen Wolf” z Michaelem J. Foksem w roli głównej. Efektem ich kolejnej współpracy był film „Commando” z Arnoldem Schwarzeneggerem. Oba filmy pojawiły się w kinach w 1985 roku.

W 1991 Jeph Loeb pracował nad scenariuszem do ekranizacji Flasha z DC Comics. Po upadku projektu, Jenette Kahn z tego samego wydawnictwa zaproponowała mu zajęciem się serią komiksową. Efektem był tytuł „Challengers of the Unknown”, który jednocześnie rozpoczął długoletnią współpracę scenarzysty z artystą Timem Salem. Rysownik zilustrował kolejno scenariusze Loeba do trzech specjalnych zeszytów serii „Batman: Legends of the Dark Knight”, miniserii „Batman: The Long Hallowen”, jej kontynuacji „Batman: Dark Victory” oraz „Catwoman: When in Rome”. Całość uzyskała pozytywny odbiór wśród czytelników i krytyków, dzięki czemu duet Loeb-Sale stał się rozpoznawalny. W 2002 roku scenarzysta rozpoczął swoją kolejną, wielką historię związana z Batmanem pod tytułem „Hush”, tym razem w parze z Jimem Lee. Po zakończeniu swojego runu w serii „Batman”, Loeb rozpoczął pracę nad nowym tytułem „Superman/Batman”, gdzie od 2003 do 2006 roku przedstawiał czytelnikom historie z dwiema najważniejszymi postaciami DC Comics.

Jeph Loeb wraz z synem Samem
(Źródło fotografii: Wikimedia Commons)


W 2005 roku w wieku 17 lat zmarł syn Loeba, Sam. Przyczyną był nowotwór kości. Loeb zaprzestał pisania scenariuszy przez całe lato, co spowodowało opóźnienia w seriach „Superman/Batman” oraz „Supergirl”. Wydawca wiedział o ciężkiej sytuacji, dlatego też nie przydzielił pracy nad tymi komiksami nikomu innemu. Po przerwie, scenarzysta wraz ze swoimi przyjaciółmi przygotował specjalny numer serii „Superman/Batman”, gdzie sfinalizowano prawie skończony scenariusz chłopca. Wśród twórców znalazły się takie osoby jak Art Adams, Joe Casey, John Cassaday, Joyce Chin, Ian Churchill, Allan Heinberg, Geoff Johns, Joe Kelly, Mike Kunkel, Jim Lee, Pat Lee, Rob Liefeld, Paul Levitz, Joe Madureira, Jeff Matsuda, Ed McGuinness, Brad Meltzer, Carlos Pacheco, Duncan Rouleau, Tim Sale, Richard Starkings, Michael Turner, Brian K. Vaughan, Mark Verheiden, oraz Joss Whedon. W tym samym numerze pojawiła się też specjalna historia zadedykowana zmarłemu chłopcu, „Sam’s Story”, w której tytułowy bohater staje się inspiracją dla Clarka Kenta, aby stać się Supermanem. Samowi dedykowany był także m.in. 5 sezon „Smallville”. Ostatnią pracą z Batmanem Jepha Loeba był crossover „Batman/The Spirit”.

Amerykański scenarzysta pracował też wielokrotnie przy komiksach Marvela. W trakcie tego czasu powstała między innymi tzw. kolorowa seria, którą zilustrował Tim Sale – „Daredevil: Yellow”, „Spider-Man: Blue”, „Hulk: Grey” i „Captain America: White”. Od kilku lat na stałe zajmuje się różnymi projektami Marvela, zarówno komiksowymi jak i telewizyjnymi. Doświadczenie związane z produkcjami na małym ekranie zdobył pracując jako producent serialu „Heroes”, czy też „Smallville”.

Jeph Loeb był wielokrotnie nagradzany. Zdobył 4 nagrody Eisnera (oraz 2 nominacje) oraz pięć w plebiscycie Wizard Fan Awards. Najwięcej z nich dotyczy „Batman: The Long Halloween”. Scenarzysta dzieli swoje studio – The Empath Magic Tree House – wraz z Geoffem Johnsem oraz Allanem Heinbergem.

Komiksy z Batmanem wydane w USA:

  • „Batman: Legends of the Dark Knight – Halloween Special #1-3” 1993-1995 (scenariusz),
  • „Batman: Haunted Knight” 1996 (pierwsze wydanie zbiorcze, zawiera „Batman: Legends of the Dark Knight – Halloween Special #1-3”),
  • „Batman: The Long Halloween #1-13” 1996-1997 (scenariusz),
  • „Batman: The Long Halloween” 1998 (pierwsze wydanie zbiorcze, zawiera „Batman: The Long Halloween #1-13”),
  • „Batman: Dark Victory #0-13” 1999-2000 (scenariusz),
  • „The Darkness/Batman” 1999 (scenariusz),
  • „Superman #160-161” 2000 (scenariusz),
  • „Superman: Emperor Joker #1” 2000 (scenariusz),
  • „Batman: Dark Victory” 2001 (pierwsze wydanie zbiorcze, zawiera „Batman: Dark Victory #0-13”),
  • „JLA: Our Worlds at War #1” 2001 (scenariusz),
  • „World’s Finest: Our Worlds at War #1” 2001 (scenariusz),
  • „Batman #608-619” 2002-2003 (scenariusz),
  • „Wizard #0” 2003 (historia „Hush Interlude: The Cave” – scenariusz),
  • „Batman: Hush, vol. 1” 2003 (pierwsze wydanie zbiorcze, zawiera „Batman 608-612”),
  • „Superman/Batman #1-26” 2003-2006 (scenariusz),
  • „Batman: Hush, vol. 2” 2004 (pierwsze wydanie zbiorcze, zawiera „Batman 613-619” oraz historię „Hush Interlude: The Cave” z „Wizard #0”),
  • „Superman/Batman, vol. 1” 2004 (pierwsze wydanie zbiorcze, zawiera „Superman/Batman #1-6”),
  • „Catwoman: When in Rome #1-6” 2004-2005 (scenariusz),
  • „Superman/Batman, vol. 2” 2005 (pierwsze wydanie zbiorcze, zawiera „Superman/Batman #8-13”),
  • „Superman/Batman, vol. 3” 2005 (pierwsze wydanie zbiorcze, zawiera „Superman/Batman #14-18”),
  • „Batman/The Spirit #0” 2007 (scenariusz),
  • „Catwoman: When in Rome” 2007 (pierwsze wydanie zbiorcze, zawiera „Catwoman: When in Rome #1-6”),
  • „DC/Top Cow Crossovers” 2007 (pierwsze wydanie zbiorcze, zawiera „The Darkness/Batman”),
  • „Superman: Emperor Joker” 2007 (pierwsze wydanie zbiorcze, zawiera „Superman #160-161” oraz „Superman: Emperor Joker #1”),
  • „Superman/Batman, vol. 4” 2008 (pierwsze wydanie zbiorcze, zawiera „Superman/Batman #20-25”).

Komiksy z Batmanem w Polsce:

  • „Batman: Halloween” 5/99 TM-Semic (Top Komiks) (zawiera „Batman: Legends of the Dark Knight – Halloween Special #2-3” – scenariusz),
  • „Superman/Batman #1-3” 2005 Dobry Komiks (zawiera „Superman/Batman #1-6” – scenariusz),
  • „Batman: Hush, część 1” 2005 Egmont (przedruk oryginalnego wydania zbiorczego, scenariusz),
  • „Batman: Hush, część 2” 2006 Egmont (przedruk oryginalnego wydania zbiorczego, scenariusz),
  • „Batman: Nawiedzony Rycerz” 2012 Egmont (przedruk oryginalnego wydania zbiorczego, scenariusz),
  • „Batman: Długie Halloween” 2013 Mucha Comics (przedruk oryginalnego wydania zbiorczego, scenariusz),
  • „Batman: Mroczne Zwycięstwo” 2014 Mucha Comics (przedruk oryginalnego wydania zbiorczego, scenariusz).
  • „Catwoman: Rzymskie Wakacje” 2014 Mucha Comics (przedruk oryginalnego wydania zbiorczego, scenariusz).
Tekst przygotował i opracował graficzne: kelen



na platformie Max i w HBO
 


na Max

Kalendarium

Sonda

Najlepszy komiks z Batmanem wydany przez Egmont w 2024 roku?

Zobacz wyniki